Regjeringen forslår å gi 637 millioner kroner til økt kollektivsatsing i storbyområder. Det er 250 millioner kroner mer enn det som ble satset på samme felt i år. Og i 2014 skal summen økes med ytterligere 250 millioner.

Denne satsingen ble nemlig vedtatt som en del av klimaforliket.

– Flere storbyområder har en særlig stor vekst i folketallet — og dermed økt transportbehov. Skal vi dekke dette behovet på en mer miljøvennlig måte, må vi satse mer på kollektivtransport og legge bedre til rette for sykkel og gange, sier samferdselsminister Marit Arnstad i en pressemelding.

Behov

– Tromsø kommune er i sterk vekst, noe som fører til økt press på samferdsel. Vi er nødt til å legge mer av privattrafikken over på kollektiv, sier Kristin Røymo.

De drøyt 630 millionene som gis til økt kollektivsatsing i storbyene går inn under en såkalt belønningsordning for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene.

Eget initiativ

Det betyr at Tromsø kommune må komme med forslag til hvordan de skal få opp kollektivbruken og ned bilbruken i kommunen for å få sin del av kaka.

– Hvis byrådet ikke utarbeider gode, fungerende og ikke minst konkrete forslag på dette feltet, kan d fort gå glipp av store summer, sier Torgeir Knag Fylkesnes, leder i Troms SV.

– Dårlig løsning

Byråd for byutvikling, Britt Hege Alvarstein, er ikke enigmed politikerne i opposisjonspartiene.

– Det som nå investeres i kollektivtransport er ingensatsing. Befolkningen i Tromsø er kun slått av innbyggerne i Oslo når detkommer til bruk av kollektivtrafikk. De blir straffet av belønningsordningenved at vi risikerer å ikke få penger til kollektivtrafikk når vi ikke har såmange nye tiltak på gang, sier hun.

– Erkollektivtilbudet godt nok i Tromsø?

– Nei, men vi jobber hele tiden for å få det bedre, og somsagt, så er folk her i kommunen flinke til å kjøre kollektivt. Vi må først ogfremst få på plass en ny regjering som virkelig kan satse i nord og satse påkollektivtrafikk.

Kommunestyre. Kristin Røymo. Foto: PETTER STRØM