Fagforbundet mener årets vinter vil gå like galt som i fjor for Nobinas busser. Det overrasker driftssjefen.

– Vi har gjort mye for å få en bedre vinter, så jeg er overrasket over oppslagene i dag, sier Magnar Nilssen i Nobina.

Blant tiltakene står bedre brøyting og strøing av Kongsbakken på toppen av listen. I fjor sto på det verste tre busser på tvers i bakken.

– Vi har primært fokus på Kongsbakken, siden det er der vi sliter mest, sier Nilssen.

Vinterstengte holdeplasser

I tillegg vil det bli plassert en sandkasse i sentrum, slik at alle bussene får fylt opp kassene til innebygde sandstrøere. 2-3 holdeplasser som ligger i bakker vil bli vinterstengt, og det gjøres tekniske endringer på bussene.

– Vi gjør tiltak for å få bedre plass til kjettinger. På de lange bussene har vi gjort tiltak for å øke trykket på drivhjulene, slik at de får bedre fremkommelighet. Det er også gjort tilpasninger slik at sjåførene i større grad kan styre bussen når de skal gire, forklarer Nilssen.

Nye dekk

Selskapet har byttet dekkleverandør, slik at alle busser kjører med helt nye vinterdekk.

– Vi er bedre forberedt enn i fjor. Men når vi har de tunge dagene på grunn av vær og føreforhold så går hele trafikken i Tromsø tregere. Det påvirker også bussene, men jeg tror jeg folk har forståelse for at også bussen blir senere da.

Nye sjåfører

Selskapet har tidligere slitt med mangel på sjåfører. Fortsatt skal de ansette rundt 15 nye sjåfører før nyttår.

– Sjåførene er mer eller mindre klare, de må bare gjennomføre nødvendig opplæring som skal til for å kjøre bussene, forteller Nilssen.

Les også: Frykter ny skandalevinter.

Vintersyken

Fagforbundet har blant annet vist til at vintervær gir mer fravær. Nilssen viser til at det alltid har vært slik i bussbransjen, også den gang det var Cominor som drev busstilbudet i byen.

– Om det ikke var samme tall som nå, så var det svingninger den gang også. Var det vanskelig vær og føreforhold så kunne vi se det i fraværsstatistikken.

Selskapet har fremover månedlige møter med kommunen, Troms Fylkestrafikk og Statens vegvesen for å diskutere busstrafikken.

KJETTINGER: Magnar Nilssen forteller at et av tiltakene er at bussene blir tilpasset slik at det er bedre plass til kjettinger. Foto: Ronald Johansen