Kent Hesla skulle kose seg med et eple fra Rema 1000 på K1. Det han ikke visste var at eple var råttent.

– Jeg tok en bit av eplet, og tygget litt. Men da så jeg at det var råttent inni, og da måtte jeg på do og spytte det ut, sier Hesla.

– Det er ganske ekkelt, og det er ubehagelig at epler er råtne, påpeker han.

Eksklusive

Eplene var dog ikke av den billige sorten. Hesla måtte ut med 50-60 kroner for seks epler — i underkant av ti kroner per eple.

– De var litt dyre, men det er jo bare et eple, sier Hesla, som tar det hele med fatning.

– Jeg kommer nok til å handle på Rema 1000 på K1 igjen, men jeg kjøper nok ikke epler, sier han.

Han har forståelse for at butikken solgte eplet — selv om det var råttent.

– Det så ut som et vanlig eple, så det skjønner jeg. De bør jo kontrollere varene, men det er vanskelig når de ser helt vanlige ut, sier han.

Beklager

- Det er kjedelig at slikt skjer, og det ar bare å beklage det som har skjedd, sier kjøpmann ved Rema 1000 K1 Roar Olsen.

- Det der ikke noe vi kan gjøre for å unngå dette. Hos våre leverandører har de gode kontrollrutiner, og det er vanskelig å se at et eple har råtnet innenifra.

- De ansatte kan jo ikke ta en bit av hvert eple heller, flirer Olsen.

Etter uhellet ønsker Olsen å beklage til Hesla.

- Ettersom vi har blitt 25 år, og vi liker å påstå at vår fruktavdeling er byens beste. Derfor vil jeg invitere kunden til å få ti kilo epler.

Roar Olsen beklager det som har skjedd, og vil gjerne gi bort ti kilo epler etter uhellet. Her fra bursdagfeiringen i anledning Rema 1000s 25-årsjubileum, Foto: IDA RAMBERG