- En engelskmann som søker etter midnattssol vil stort sett finne turoperatører i Alaska. Dette er ikke fordi det er noe galt med søkemotoren, men fordi mange norske aktører glemmer og være til stede når folk søker etter nøyaktig det de har å tilby, forteller Jan Grønbech Country Direktor i Google Norway AS.

Nettopp dette vil prosjektet «Din-bedrift-på-nett» gjøre noe med. Tromsø kommune skal i samarbeid med Næringsforeningen i Tromsøregionen, Sparebank1 Nord-Norge, Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø og Google nå hjelpe næringslivet i byen til å utnytte mulighetene internett gir.

- Sammen med de åtte pilotbedriftene som deltar i prosjektet skal vi kartlegge hva bedriften kan tilby på nett og hvordan de kan utnytte mulighetene som ligger der, forteller prosjektleder Liv-Inger Resvoll.

Trenger kompetanse

Prosjektet har tre målgrupper; bedrifter uten nettsted, bedrifter med nettsted (men som ønsker forbedringer), og bedrifter som driver handel på nett og vil utvikle seg og nå nye markeder

Resvoll forteller at prosjektet så langt har høstet positive tilbakemeldinger fra deltakerne.

- Tidspunktet for dette prosjektet tror jeg var helt riktig. Mange bedrifter mangler kompetanse på området. Sånn sett er det fint at vi kan komme inn å revitalisere litt, sier Resvoll.

I tillegg til åtte pilotbedrifter i byen, deltar også ni lokale leverandører som tilbyr sine tjenester til bedriftene.

- For oss er det viktig å kunne videreutvikle byens private næringsliv, dette er en unik sjanse til nettopp det, sier byrådsleder Øyvind Hilmarsen.

Ønsker spredning

Norge er i dag ledende på digital forbrukerbrukeradferd. 70 prosent av oss har en smarttelefon og vi bruker nettet i større grad enn noen andre land.

- Norske småbedrifter ser ikke mulighetene i nabobyen, nabofylket, over riksgrensen, eller Italia for den saks skyld. Norske aktører er rett og slett for dårlig til å drive markedsføring og salg på nettet, mener Grønbech.

Nå håper han Tromsø kan være en ledestjerne både for regionen, men også for resten av landet.

- Dette prosjektet hadde ikke vært mulig å gjennomføre uten samarbeid fra ordføreren og Tromsø kommune. Jeg er overbevist at det vi nå skal sparke i gang er det smarteste prosjektet en region har gjort for sitt lokalenæringsliv. Og jeg ønsker meg at prosjektet etter hvert skal spre seg til det ganske land, forteller Grønbech.

Prosjektleder for "Din-bedrift-på-nett", Liv-Inger Resvoll. Foto: SARA KATRINE OLSEN