Har du noen ganger ønsket å kjøpe deg noe på internett, men har blitt stoppet fordi selskapet ikke sender til Norge?

Det har Ida Marlene Andreassen og Beate Steinveg fra Tromsø funnet løsningen på.

- Da vi bodde i USA fikk vi hele tiden forespørsler fra venner og familie om de kunne bruke vår postadresse for når de ville shoppe på internett. Slik oppdaget vi at det mangler et system som kan hjelpe, sier Andreassen.

Nylig lansert

Veldig mange nettbutikker sender ikke pakker til Norge, og løsningen er ofte at man sender til noen man kjenner i USA, som igjen videresender pakken til Norge.

– Vi har laget en løsning der man kan leie en postboks i USA med en adresse. Når man bestiller pakken blir den sendt dit, og et annet selskap videresender pakken til Norge, forteller tromsøjentene.

Nettstedet USApostboks.com ble lansert for et par måneder siden ved at de fikk noen amerikanske kamerater med på laget.

- Den er jo nylig lansert og vi har ikke reklamert noe for den ennå, så hittil er det bare venner og familie som har prøvd. Responsen er at det fungerer veldig fint, så det er vi veldig glade for, sier Andreassen.

Er et problem

Andreassen og Steinveg hadde for en tid tilbake en stand på Handelshøgskolen, og der var tilbakemeldingene utelukkende positiv.

– Folk ble veldig interessert, så jeg tror det er mange som har opplevd det som et problem å ikke få pakker til Norge.

De to tromsøjentene jobber til daglig med andre selskaper, og pendler mellom Tromsø og San Francisco. Men om USApostboks skulle vise seg å bli populært, er planene klare.

– Da skal vi legge mer tid i det og få egne kontorer slik at ting blir enda mer gjennomført.