– Jeg tro at det tar mellom 15 til 20 år å finansiere tunnelen med en bompengesats på mellom 50 og 60 kroner, sier kommunestyrerepresentant for Frp, Ole M. Johansen.

I begynnelsen av 2013 starter planleggingen av en undersjøisk tunnel mellom Tromsøya og Kvaløya.

Frp har sagt at de kan godta bompengefinansiering av tunnelen.

– Dette har vært avklart lenge og det er som en forutsetning at den nåværende brua skal forbli gratis og åpen for alle, sier Johansen.

Nødvendig med tunnel

Han argumenter med at det er av beredskapshensyn at partiet nå går god for å innføre bompenger dersom man skal benytte seg av tunnelen.

– Det bor 15.000 mennesker på Kvaløya og mange av disse menneskene skal på jobb i byen. Slik ting ser ut nå må nok Sandesundbrua, i likhet med Tromsøbrua, renoveres etter hvert, og da vil det være nødvendig med tunnel.

Flere alternativer for forbindelsen blir diskutert.

Frp mener tunnelen bør gå fra Sør-Tromsøya, mens Kvaløysletta bydelsråd mener tunnelen bør gå fra Langnes til området sør for Slettatorget.

Høy prioritet

Byråd for byutvikling, Britt Hege Alvarstein fra Frp mener det er nødvendig med bompenger for å finansiere dette prosjektet.

Selv om Frp nå går inn for bompenger i forhold til Kvaløyforbindelsen er de fortsatt helt imot bompenger på E8.

– Europaveien i Ramfjord er statlig eid så vi er fortsatt absolutt helt imot bompengeavgift der, når det kommer til Kvaløyforbindelsen vil man derimot ha et gratis alternativ, sier Johansen.

SITT ALTERNATIV: Leder for Kvaløysletta bydelsråd, Alfred Løkås (til høyre), og bydelsrådets sektretær, Bård Aamodt, vil ha tunnel mellom Langnes og rundkjøringen sør for Slettatorge. Foto: Petter strømt Foto: PETTER STRØM