Nordnorsk reiseliv lanserte i desember en reklamefilm som skulle lokke turister til landsdelen.

Responsen på «It's a different story» var variert. Blant andre mente tidligere sjef i Visit Tromsø, Anne Berit Figenschau, at filmen var tragisk.

Nå har Nordnorsk reiseliv lansert en ny reklamefilm, "#vi møtes nordpå 2013".

– Den siste videoen er laget til et helt annet konsept og rettet mot en helt annen målgruppe enn «It's a different story». "#vi møtes nordpå 2013" skal gi folk muligheten ti å oppdage Nord-Norge som kurs – og konferansereisemål, sier Lena Nøstdahl, kommunikasjonsrådgiver i Nordnorsk reiseliv.

Står stille

Ifølge Nøstdahl har det vært en markant økning i ferieturismen i Nord-Norge. Konferanseturismen har stått litt i ro.

– Derfor prøver vi nå å gi dette tilbudet et løft, sier hun.

– Mye å tilby

Videoen ble laget til forrige helg. Da var det reiselivsmesse i Oslo, i tillegg til en stor konferanse for politikere.

– Mange sør i landet tror det er så tungvint å komme seg til Nord-Norge. Vi har mange direkteruter som gjør det enkelt å komme seg hit, sier Nøstdahl.

– I tillegg har vi mye spesielt å tilby utover kurs – og konferansevirksomheten. Det er aktiviteter rett utfor døren, vi har en storslått natur, spesielt lys hele året, kystkultur, samisk kultur og mulighet for urbane opplevelser med et yrende kulturliv flere steder.