Etter gjentatte episoder der Nobinas bybusser har fått trøbbel på vinterføret i Tromsø har ledelsen i busselskapet fått nok.

Les også: Nobina ble kalt inn på teppet

Nå tar de affære.

- Vi har gitt Volvo frist til 8. februar for å komme fram til en handlingsplan for hvordan de kan utbedre alle de feilene og manglene som er på hybridbussene, forklarer Glenn Rudi Baann.

Les også: Nobina i grøfta ved Workinntunet

Vil ikke ta regningen

Nobinas driftssjef har nemlig sett seg lei på at de 32 hybridbussene selskapet har kjøpt mister kraft når bussene går over fra strøm til diesel, og dermed får problemer i bakkene.

Les også: Havnet i grøfta - igjen

Denne informasjonen er sendt i en e- post til Troms fylkestrafikk. I e-posten informerer også Nobina om at busselskapet ikke vil ta regningen dersom det viser seg at bussene ikke lar seg utbedre tilstrekkelig.

- Dette blir selvsagt en juridisk vurdering, men vi har kjøpt busser i henhold til kravene fra fylkeskommunen. Nå tar vi imidlertid én ting av gangen, og vil derfor først se hva som kommer ut av utbedringen til Volvo, forklarer Baann.

Les også: Buss skled 70 meter i bakken

Kostbare hybridbusser

Skulle det gå så langt som at bussene må erstattes kan dette imidlertid bli en kostbar affære.

De 32 hybridbussene har nemlig en stykkpris på tre millioner kroner, ifølge driftssjefen, og kostet totalt i underkant av 100 millioner kroner.

Les også: - Passasjerer kjefter og kaller oss idioter

Disse må i så fall byttes ut med 32 ordinære bybusser, som har en stykkpris på rundt 1,7 millioner kroner. Dermed vil det koste over 50 millioner kroner å skifte ut hybridbussene.

Troms fylkestrafikk uenig

Direktør for Troms fylkestrafikk, Kurt Bones, er av en helt annen oppfatning i denne saken.

- For det første er det litt tidlig å konkludere med at bussene ikke fungerer. Det må først og fremst foreligge en dokumentasjon på at det er bussene, og ikke andre forhold, som for eksempel dårlige dekk, som er årsaken til alle hendelsene den siste tiden, sier Bones.

Les også: Øvelseskjøringen gikk ikke helt som planlagt

Han er uansett uenig i at det er fylkeskommunen som må ta regningen dersom det skulle vise seg at det er bussene som ikke holder mål.

- Det er vår holdning at det er Nobina som har kjøpt disse bussene, dermed er det deres ansvar. Vi stilte kun krav om at vi ville ha hybridbusser, ikke akkurat disse, forklarer direktøren.