De tekniske undersøkelsene Volvo har foretatt av hybridbussene avdekket ingen feil, slik Nobina selv fryktet.

For driftssjef i Nobina, Glenn Rudi Baann, er det en gladmelding.

Les også: Busskader for millioner

– Det er utelukkende positivt, særlig med tanke på at bussene er helt ny, sier han.

Gjør tekniske grep

Busselskapet har likevel ikke gitt opp å finne ut hvorfor sjåførene sliter med å manøvrere hybridbussene når de må gire om i alle bakkene i Tromsø.

– Vi jobber sammen med teknikere som har kommet opp fra Göteborg for å gjøre tekniske grep rundt drivverket. Vi fortsetter dermed med testperioden ennå en stund, forklarer driftssjefen.

Les også: Svenske David tar jobben du ikke vil ha

Baann tør imidlertid ikke garantere at de kommer til å bunns i problemet.

Men vi får håpe det, påpeker han.

Avviser dekkproblem

Når det gjelder kjettingbruk og om Nobina bruker gode nok dekk, som det har blitt stilt kritiske spørsmål ved i mediene, avviser Baann at det er der problemet ligger.

Les også: Høyretopp kritisk til fylkeskommunen

– Nobina kjører med det utstyret som er lovlig. Når det gjelder kjetting, vet vi at hybridbussene krever mer bruk av kjetting de gangene det er behov for det, sammenlignet med våre andre busser, forklarer driftssjefen.

– Er sjåførene flinke nok til å ivareta dette behovet?

– De har i alle fall fått beskjed om at dette skal prioriteres, påpeker Baann.

Les også: Gruer seg til å gå på jobb