Det ble i fjor innvilget rundt 1,5 millarder kroner for å bygge et nytt isgående forskningsfartøy med base i Tromsø. Tolv skipsverft har deltatt i en prekvalifisering av anbudskonferansen, og et av kriteriene var at tilbudene skulle leveres i en lukket konvolutt, skriver NRK.

Nå kan et av rederiene bli diskvalifisert. Grunnen? De glemte å lukke konvolutten.

– Når man forteller denne historien, så trekker mange på smilebåndet. Men når vi tenker oss litt om, så vet vi at det finnes land med større grad av korrupsjon enn det vi har i Norge. Da er det helt klart noe fornuftig som ligger bak, nemlig at man skal sende viktige dokumenter i lukkede konvolutter, sier direktør Jan-Gunnar Winther ved Norsk Polarinstitutt til NRK.

Han vil ikke gå ut med hvilket rederi som gjorde milliardtabben, og påpeker at de plikter seg å følge reglene.

– Dette er et regelverk som vi har forpliktet oss til fra norsk side i EØS-sammenheng. Det har med at en åpen konvolutt kan noen komme inn i og både fjerne og endre dokumenter. Dette har rett og slett med sikkerhet og forsvarlighet rundt prosessen å gjøre. Det er derfor det er så strenge regler at det kanskje kan virke litt komisk, sier Winther.