Går alt etter planen gjenåpner Fjellheisen 12. mai, og nå varsler de om anleggsaktivitet.

Mellom 6. april og 12. mai er det forbudt med all ferdsel i heistraséen, grunnet utskiftningen av bæretau.

Skredfaren og det nylig innførte ferdselsforbudet på fjellet kan imidlertid føre til arbeidet på Fjellheisen tar lengre tid.

– Vi kan bli noen dager forsinket fordi vi verken får lov til å gå opp eller kjøre med snøscooter. Vi er i dialog med politiet om skredfaren og nåværende ferdselsforbud, sier prosjektleder Stig Hansen.

Skifter gammel kabel

Snøen skapte også problemer for Fjellheisen torsdag da de to kabeltromlene kom med semitrailer fra Sveits. Traileren måtte stoppe på vekta i Tromsdalen fordi det ikke var mulig å kjøre helt fram. En 50 tonns mobilkran måtte løfte de ti tonn tunge tromlene over på to mindre kjøretøy, før de ble kjørt til parkeringsplassen ved Fjellheisen.

All frakt av utstyr og folk opp til Fjellheisen må nå skje med helikopter.

Planen er imidlertid å reparere den gamle kabelen sånn at det blir mulig å bruke gondolene som anleggsheis, mens arbeidet pågår.

– Kabeltromlene blir stående nede. Når vi har fått ny vinsj opp til toppen, skal den gamle kabelen festes i den nye og deretter trekkes opp til toppen. Etter hvert som den gamle kabelen dras opp, hogges den i biter, for så å bli fraktet ned i gondolene.

Har klatreerfaring

Den nye bærekabelen er skreddersydd i Sveits.

– Vi snakker ikke om lagervare. Wiren ble bestilt fra sveitsiske Fazer i januar, og kom hit torsdag. Den er spesiallaget for Fjellheisens gondoler, høydeforhold, lengde, vær og vind, hastighet og antall passasjerer, sier Stig Hansen.

Også de fem sveitserne som skal skifte kabelen er «spesialdesignet» for oppdraget, ettersom hver av dem stiller med klatresertifikat. De fikk imidlertid et aldri så lite snøsjokk da de kom forleden.

– De ble søkkforspelt da de så all snøen og at den lå like over havnivået. Det er de ikke vante til. De er spesialarbeidere for jobbing i høyden. Alle har egne klatresertifikat for luftige arbeidsoperasjoner, sier Stig Hansen.

Har tapt 5 mill.

Fjellheisstansen har kostet eierne minst fem millioner kroner.

– Med tanke på økningen av tilreisende i vinter og cruiseskipsanløpene, og nesten et halvt års nedetid på heisen, har vi tapt bortimot fem millioner kroner. Da tar jeg ikke for hardt i, sier styreleder Inger Helmine Jakobsen i Skips AS Nordfisk, som eier Fjellheisen.

Nå investerer eierne over fem millioner kroner på at Fjellheisen kan frakte folk trygt til fjells også de neste 50 årene. Da den gamle bærewiren røk i høst, kom det svært overraskende på Fjellheisen. Nå kan den 12 år gamle wiren få et etterspill.

– Da den ble montert i 2000 ble det sagt at den skulle vare inntil 60 år. Vi er i en erstatnings – og ansvarsprosess med det som ble gjort, som kostet oss to millioner kroner.

Nå er styrelederen glad Fjellheisen repareres.

– Det er svært gledelig at det endelig skjer noe positivt og vi kan se slutten på prosessen med ny wire. Vi gleder oss til at Fjellheisen igjen er operativ.

GLEDER SEG: Styreleder Inger Helmine Jakobsen i Skips AS Nordfisk gleder seg til at Fjellheisen snart er i drift igjen. Foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen