Mattilsynet i Tromsø hadde i 2012 74 tilsyn på restauranter og butikker som selger mat. Tilsynet skjer på bakgrunn av bekymringsmeldinger fra gjester og kunder, eller som en del av kontrollvirksomheten til Mattilsynet.

I 2012 skiller gatekjøkkenbransjen seg ut med flest bekymringsmeldinger og hyppige tilsyn.

Fluer og lukt

De to Burger King restaurantene i byen har begge hatt flere besøk fra Mattilsynet etter meldinger fra kunder om dårlig renhold, og er fulgt tett opp av Mattilsynet.

Fire ulike rapporter beskriver forholdene ved restaurantene, som har fått varsel fra Mattilsynet om å forbedre hygienen. På restauranten i Storgata kommenterte Mattilsynet følgende forhold i oktober:

  • Gulvene i restauranten, trappen, kjelleren garderobene og toalettene var ikke skikkelig rengjort.

  • Noen av kundetoalettene var defekte.

  • Herregarderoben manglet håndsåpe.

  • Internkontroll og rutiner for internkontroll fungerte ikke tilfredsstillende.

  • Store vedlikeholdsbehov

Ved neste tilsyn, i november, har bedriften tatt tak i mange av problemene, men Mattilsynet peker på et omfattende behov for vedlikehold og rydding av lokalet. I tillegg har inspektørene kommentert at brusanlegget er uheldig plassert, og vanskelig å rengjøre.

I rommet der den er plassert, er det også dårlig lukt og mye småfluer. Ifølge seniorinspektør Bjørn-Leif Paulsen i Mattilsynet, har flere meldinger fra kunder gått på nettopp lukten i kjelleren.

Skitten frityrkoker

Etter en bekymringsmelding om manglende renhold av lekerom ble det gjort tilsyn på restauranten i Hulderveien i august. Restauranten ble gjort oppmerksom på klagen, og var enig i at lekerommet kunne vært bedre rengjort.

Under et nytt tilsyn i oktober, ble det avdekket flere forhold som må utbedres:

  • Renholdet i lokalet var ikke tilfredsstillende.

  • Renhold av gang og gulv i varemottak var ikke tilfredsstillende.

  • Veggflater i kjøkken var ikke tilfredsstillende rengjort.

  • Renholdet av frityrkoker og beholder for ferdig stekt pommes frites var ikke tilfredsstillende utført.

  • Avfallsrom fremstår som uhygienisk, med søppel og vannsøl på gulvet.

Mattilsynet er forpliktet til å stenge virksomheten, eller deler av den, dersom forholdene er så graverende at det er helsefarlig.

– Det er ikke tilfellet ved restaurantene til Burger King. Her har Mattilsynet kun varslet om, og gitt pålegg som bedriften må rette seg etter, forklarer Paulsen.

- Ryddet opp

På Burger King i Storgata ønsker man Mattilsynet hjertelig velkommen på nytt tilsyn.

Vidar Andersen overtok som daglig leder på Burger King i Storgata i november i fjor. Han forsikrer at alle forhold som Mattilsynet har varslet om, nå er ryddet opp i.

- Alt er fikset, og det er ingenting som ikke er etterkommet, sier Andersen.

Etter det første besøket på restauranten fattet Mattilsynet et vedtak om intern revisjon, der restauranten ble pålagt å gjennomgå sine egne kontrollrutiner.

- Dette er også fulgt opp, og vi har fått en bekreftelse fra Mattilsynet på at saken er avsluttet, sier Andersen.

Han forsikrer at Burger King tar henvendelsene fra Mattilsynet på alvor, og at de er velkommen tilbake på nytt tilsyn når som helst.

- Svært uheldig

Også på Langnes har man tatt tak i de tingene som Mattilsynet har gitt varsel om.

- Dette ble ordnet i løpet av en uke, og da Mattilsynet kom tilbake, var alt i orden, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør i Burger King Norge, Sven Hars.

Han sier Burger King har strenge rutiner internt, og egne inspektører som reiser rundt for å kontrollere restaurantene. At Mattilsynet finner avvik, er beklagelig.

- Det er klart at sånn skal det ikke være. Når restauranter får pålegg er det svært uheldig. Men når det først skjer, forsøker vi å rydde opp så snart som mulig, sier Hars.

SKITTENT: Mattilsynet var ikke fornøyd med renhold og hygiene på Burger Kings restauranter i Tromsø. Foto: Ronald Johansen