Med den vil bussjåførene i Tromsø kunne tørrtrene på glattisen i Kongsbakken.

Fylkeskommunen vedtok å kjøpe inn simulatoren allerede i mars i fjor, men det har tatt tid å avklare hvilke regler man må rette seg etter.

– Denne simulatoren skal både brukes til offentlige oppgaver, samtidig som man vil tilby tjenester til private aktører. Det skaper noen utfordringer i forhold til finansieringen, som måtte avklares, sier fylkesråd for utdanning, Kent Gudmundsen (H).

Over nyttår ble det imidlertid klarsignal til å kjøpe inn simulatoren, og utlyse en anbudskonkurranse for dem som selger slikt utstyr.

Fylkeskommunen vil gå for en prosjektorganisering, der Havarivernsenteret skal drifte simulatoren på vegne av fylkeskommunen.

Simulatoren vil kunne brukes av elever som tar utdanning i transportfag, samtidig som man kan leie den ut til private aktører.

Nyttig verktøy

Markedssjef Magnar Nilssen i Nobina mener simulatoren er et spennende prosjekt.

– Alt avhenger selvsagt av hvordan opplegget blir, og prisen. Men det er klart at dette er et prosjekt som hele næringen kan dra nytte av, sier han.

Et nytt EU-direktiv gjør at alle sjåfører må ha et 35 timers kurs for å fornye førerkortet hvert femte år.

Nilsen mener simulatoren kan være et nyttig redskap i denne sammenhengen, samtidig som nye sjåfører kan få tid til å sette seg inn i lokale forhold.

– Det som er spesielt med Tromsø er at vi har mye snø og lange bakker. Vi har opplæring i buss på alle våre sjåfører, men det ene utelukker ikke det andre. Alle tiltak som bedrer sikkerheten, er vi positive til, sier Nilssen.

Tilpasses lokalt

Selskapet AutoSim, som holder til i Tromsø, har solgt samme type simulator til 30 land. Direktør Martin Hansen sier den kan tilpasses lokale forhold, slik at sjåførene kan tørrtrene i for eksempel Kongsbakken.

– Man vil kunne kjøre i bakker, ta bakkestart, og gjennomgå prosedyrer for mange situasjoner som ellers blir vanskelig å øve på. I tillegg sparer man miljøet, og unngår å ta opp plass i trafikken, sier han.

SLIK SER SIMULATOREN UT: Simulatoren skal gi sjåføren følelsen av å sitte i et virkelig kjøretøy. Foto: Privat Foto: LINN BERTHEUSSEN