Nylig endret veimyndighetene regelverket for varebiler. Det innebærer at noen personbilmodeller som før 29. april var populære varebiler, ikke lenger er tilgjengelig med grønne skilter. Og muligheten til å bygge om biler for senere å endre dem tilbake til personbiler, er også en saga blott.

Til evig tid

Kia-ansvarlig hos Teknisk Bureau AS, Stian Olaisen, sier at mange kunder benyttet anledningen til å sikre seg en ny doning før reglene ble endret. I disse dager leveres de siste bilene med grønne skilter — biler som senere kan gjøres om til personbiler.

– Før regelendringen ble bilavgiften kuttet med 45 prosent etter tre år. Etter ti år kunne bilen endres uten at det påløp avgift til staten. Nå blir muligheten til å spekulere i systemet borte.

Olaisen sier at også unge personer har kjøpt populære personbiler med grønne skilter. Og dersom behovet for flere sitteplasser meldte seg, kunne baksetet — som følger med de fleste bilene — monteres inn.

Billigere

– På den måten kunne kunden spare et betydelig beløp i avgifter. Jo lenger vedkommende ventet, jo lavere beløp skulle staten ha.

Som eksempel trekker Olaisen fram en Kia Sorento med utstyrsbetegnelse Exclusive. Den koster — ferdig på veien — 698.000 kroner som personbil og 490.000 kroner som varebil. Avgiften til staten var henholdsvis 285.566 og 65.059 kroner.

– For tiden er importøren i dialog med myndigheten om det fortsatt blir mulig å kjøpe en Sorento som varebil. Spørsmålet vil bli avklart med det første. Men da kan den aldri omregistreres og få hvite skilt, understreker Olaisen.

Luksusbiler

Blant de mest populære «varebilene» finner du Mercedes — både GL – og R-klasse. Etter at de nye reglene trådte i kraft, har fabrikken bestemt at modellene ikke lenger blir tilrettelagt for grønne skilter.

For Toyota Land Cruiser er det motsatt. Den kan senere omregistreres — men kun til femseter. Muligheten for å sette inn ytterligere to seter helt bak, er ikke lenger mulig.

– Men fortsatt vil det være personer som kun trenger to seter, men desto mer plass til last. De vil fortsette på gammelmåten, men uten mulighet for endringer, sier Stian Olaisen.