I to uker skal Nobina teste ut ny programvare på fem av hybridbussene sine.
– Vi har plukket ut fem dedikerte sjåfører til å teste ut programvaren. Vi håper dette vil sikre oss gode tilbakemeldinger på hvordan den nye programvaren fungerer, forteller driftssjef i Nobina, Magnar Nilssen.
Problemer
Hybridbussene til Nobina, busselskapet som har hovedansvaret for bussforbindelsene i Tromsø kommune, har hatt problemer med å fungere godt på vinterføre.
– Det er vekslingen mellom strøm og diesel som har gitt bussene problemer, og det er dette den nye programvaren skal rette opp i. Når bussen kommer opp i en viss hastighet, kobler dieselmotoren seg på. Men vekslingen fører til at bussene ikke klarer å holde på motorkraften. Konsekvensen merker vi på vinteren, da bussene er avhengig av god motorkraft for å komme opp bakker, forklarer Nilssen.
Nå håper Nilssen at den nye programvaren til Volvo vil fungere.
– Volvo mener de har funnet løsningen på problemet, så nå gjenstår det bare å se, sier Nilssen som skal evaluere den nye programvaren i slutten av uken.
Løsning før oktober
For å vinne anbudet om å bli hovedleverandør av busstjenester i Tromsø, krevde Troms fylkeskommune at Nobina stilte med 30 hybridbusser.
– På dette tidspunktet fantes det bare én hybridbuss på markedet og vi var derfor nødt til å investere i denne, forteller Nilssen.
Nå er spørsmålet hvem som må ta ansvaret, hvis den nye programvaren ikke fungerer.
– Vi er i hvert fall nødt til å finne en løsning før oktober, for da setter vinteren inn, sier Nilssen.
Ifølge Kurt Bones — direktør i Troms fylkestrafikk, er det Nobinas ansvar å finne en løsning på problemet med de nye hybridbussene.
– Hvis vi til slutt må konkludere med at hybridbussene ikke egner seg, får vi heller ta ansvarsdiskusjonen videre derfra, sier Bones.