VG forteller i dag historien om hvor restene av det tyske krigsskipet fra andre verdenskrig har endt opp.

«Tirpitz» ble senket ved Håkøya utenfor Tromsø i 1944 av britiske bombefly, etter at det i september året før hadde blitt sabotert i Kåfjord. Skipet ble liggende i området, fortsatt flytende, men bukket altså under året etter i det voldsomme angrepet.

Og fortsatt, nesten 70 år etter, brukes jernplater fra skipet som lokk til grøfter under veiarbeid.

– Det er ikke akkurat noe du tar under armen. Det er den sterkeste platen vi har i Vann – og avløpsetaten, sier ingeniør Dominic Henshaw i Oslo kommune til VG.

Kjøpt opp

Etter at «Tirpitz» gikk ned i et inferno der 912 personer omkom, har deler av skipet frem til den dag i dag ligget på havets bunn utenfor Håkøya.

Men størstedelen av skipet ble kjøpt opp av Høvding Skipshuggeri etter krigen, og ifølge VG betalte de 120.000 kroner for vraket.

Deler fra skipet ble solgt, og jernplater fra skroget har altså blant annet blitt brukt for å dekke over hull og grøfter på veiene.

– Platene er spesielt sterke fordi de både er seige og harde. Derfor har kommunen brukt og brukt disse, sier Eirik Audunson Skaar, som skriver masteroppgave på Kunsthøgskolen i Oslo om blant annet en av "Tirpitz"-platene, til avisen.

Hvor mange det fins igjen av platene rundt omkring i gatene i hovedstaden, er tilsynelatende ukjent, men VG skriver at det minst skal være én slik plate i bruk fortsatt.

– Det er jo ganske spesielt at vi har en slik gjenstand i vår hverdag som vi går og kjører på. Jeg er litt forbløffet. Det viser den store forskjellen mellom å ta vare på krigsminner fra tapende og vinnende part i en krig, sier Audunson Skaar.

SENKET: "Tirpitz" ble bombet av britiske fly og senket utenfor Håkøya i 1944. Foto: Forsvarsmuseet
SOLID: Platene fra "Tirpitz" er 5 centimeter tjukke, og tåler en trøkk fra kjøretøyer og personer som beveger seg på dem. Foto: Eirik Audunson Skaar
– SEIGE OG HARDE: Jernplatene fra "Tirpitz" blir betegnet som svært sterke. Foto: Eirik Audunson Skaar