– Det bør innføres et differensiert veiprisingssystem, der du vil betale ut fra når du kjører, hva slags bil du kjører og hvor du kjører, sier Knag Fylkesnes.

Han vil ikke ha bomløsninger for å få krevd inn pengene.

– Nei, bomløsninger må vi slutte med. Det fins smartere løsninger med dagens teknologi, og vi ønsker å ta i bruk et GPS-system for å styre det. Vi vil også samle bilavgiftene i én avgift, og med dagens system er det for mye byråkrati som koster for mye, sier stortingskandidaten.

– Upopulære grep

Og ved hjelp av en GPS-løsningen vil Knag Fylkesnes belaste blant andre bilister som kjører i rushtiden på steder der det fins gode kollektivløsninger, mer enn andre.

– Tromsø må tørre å gjøre upopulære grep med biltrafikken. Det betyr at man gjøre det dyrere å kjøre, spesielt i rushtiden. Jeg er tilhenger av å sette i verk tiltak samtidig som bedre kollektivtilbud etableres, sier han.

Med en ny bymiljøavtale vil partiet ha med de større byene på et forpliktende samarbeid som skal gi mer miljøvennlig transport.

– Staten har sagt at det skal gis ut 24 milliarder kroner over 10 år, som i seg selv er en gulrot å strekke seg etter for Tromsø. Det betyr at man kan tenke et annet nivå på kollektivpriser, hyppighet og kollektivtransportens andel av den totale trafikken, og at man kan tenke smart når det gjelder tilrettelegging for sykkel og gange, sier Knag Fylkesnes.

Tromsø fyrtårn

Stortingskandidaten har store, grønne visjoner for hjembyen sin.

– Vi jobber med en plan som skal løfte ambisjonsnivået på kollektivsatsingen i Tromsø. I dag har vi en negativ utvikling, der busstrafikkens andel går nedover. Vi ser også en negativ utvikling når det gjelder sykkel og gange. Så vi må opp flere divisjoner, og tørre å tenke i et 20-årsperspektiv for å få gode nok løsninger her. Og Tromsø bør føre an i Nord-Norge, sier Knag Fylkesnes.

Lysbakken: – En forbedret belønningsordning

SV-leder Audun Lysbakken vil lokke Tromsø og andre byer med 24 miljømilliarder.

– I Tromsø skjedde det jo mye bra på miljø – og kollektivsiden i de rødgrønne årene her i byen, men det er ingen tvil om at det vil komme større utfordringer fremover i takt med at Tromsø blir en større by. På landsbasis skal vi ha ned utslippene fra biltrafikken, og da er vi villige til å legge på bordet 24 milliarder kroner de neste 10 årene, sier Lysbakken.

SV vil inngå såkalte bymiljøavtaler med kommunene, og de 24 milliardene skal deles ut på bakgrunn av hvilke miljøtiltak de ulike byene klarer å innføre.

– Tromsøpolitikerne må komme opp med sin plan for hvordan de skal nå målene og utløse pengene, sier partilederen. Man må ha en realistisk plan for å oppnå målet om at veksten i persontransport ikke skal komme med bil, men med kollektivtrafikk, sykkel og gange, sier han.

– Hvor tilsvarende er dette belønningsordningen?

– Det er en utbygging og sterk forbedring av belønningsordningen. Det betyr at det kommer til å bli mye mer penger, og det kommer til å bli et mer langsiktig samarbeid, sier Lysbakken.

– Hvor mye vanskeligere må Tromsø da gjøre det for bilistene for at dere skal være villige til å spytte inn en god del penger her i denne avtalen?

– Belønningsordningen har jo hatt to sider, den har på den ene siden belønnet en satsing på kollektivtrafikk, men også krevd at det skal være tiltak for å legge restriksjoner på biltrafikk. Er man ikke villig til å legge slike restriksjoner, så blir det ingen miljøgevinst, sier han.

– Har bilistene i Tromsø det for enkelt i dag?

– Igjen tror jeg at hva som er de riktige lokalløsningene er noe en får komme tilbake til. Tromsø har jo blant annet gått foran når det gjelder det tiltaket som ble innført her tidligere med denne ekstra bensinavgiften. Det gjør at Tromsø, i hvert fall før det nye byrådet kom, har ligget mangt fremme nasjonalt på miljøområdet, sier Lysbakken.