Henry Olsen (68) er eier av en rekke gamle kjøretøy — både to – og firehjulinger.

Hver gang han er i sentrum, flokker folk seg rundt doningen. Det tar han som et tegn på at interessen for gamle kjøretøy er betydelig — både for lokalbefolkningen og turister.

Mer foto

Som eksempel viser Olsen til sin tur med en Sunbeam motorsykkel som han parkerte på Stortorget lørdag formiddag. Den ble umiddelbart omkranset av britiske tilreisende som kjente igjen sin gamle stolthet fra øyriket.

– Jeg overdriver ikke når jeg sier at det ble tatt langt flere bilder av MC-veteranen enn av fiske – og fangstmonumentet.

Det 68-åringen og resten av medlemmene i klubben ønsker, er at Tromsø gjør det samme som en del svenske byer.

– På steder der det er forbudt å kjøre, er det gjort unntak for veterankjøretøy. Det skyldes at lokale myndigheter finner gamle biler og MC-er attraktive og at disse skaper blest i bybildet.

Et utspill

Derfor vil veteranvognklubben ta et utspill mot kommunen om å få til en lignende løsning i Tromsø:

– Det vil aldri bli slik at eiere av gamle kjøretøy vil fylle opp sentrum fra tidlig mai til september. Men en og annen vil kunne ta oppstilling og på den måten la forbipasserende kunne nyte synet av en veteran.

Henry Olsen har luftet ideen, men så langt møtt liten velvilje.

– Det ser vi også når vi skal ha vårt årlige arrangement i sentrum. Da er det så mye om og men, at vi ikke føler oss velkomne. Eller hvordan skal vi tolke det når kommunen tildeler oss Storgata midt i fellesferien. Da er både våre medlemmer og tromsøfolk bortreiste.

Det gjør at Olsen

– De bilene og motorsyklene som er i lokal eie, er det lagt ned betydelig mange arbeidstimer i. Derfor er det ingen som ønsker å parkere hvor som helst. De fleste vil ha tilsyn med doningen. I bykjernen er ikke det mulig — noe som gjør at vi oppsøker andre områder, konstaterer Henry Olsen.

Skal se på saken

Byråd for næring, Jonas Stein, er klar for dialog med veteranvognklubben.

- Jeg ser at veterankjøretøy kan være et trekkplaster for sentrum. Innspillet er interessant, bør utredes og prøves ut.

Jonas Stein ber entusiastene ta kontakt slik at de kan diskutere løsninger og eventuelt finne plasser som er egnet til formålet.

Samtidig understreker han at det er Bydrift og politiet som må godkjenne kjøring der det i dag ikke er tillatt.  Parkeringssjef Tore Paulsen er kjent med saken fordi han har vært i samtaler med Henry Olsen.

- Klubben har kommet med et ønske om en oppstillingsplass på Strandtorget - nede på kaia. Det forslaget støttet vi, men kommunale myndigheter sa nei.

- Jeg skjønner også at veteranentusiastene ikke setter fra seg kjøretøyene hvor som helst. Derfor må kommunen på banen. Sier de ja, er det ok for oss, sier p-sjefen.