I september vil dette — forhåpentligvis — føre til at Solneset blir den første såkalte Dysleksivennlige skolen i Tromsø.

– Vi vil prøve å oppfylle kravene til Dysleksiforbundet, og har gjennomført en rekke tiltak de siste årene for å oppfylle dem, sier Rigmor Abrahamsen, rektor på Solneset skole.

Kurset alle lærerne

For å være best mulig rustet til å kunne bli dysleksivennlige skole har samtlige lærere på skolen gått et nettkurs om dysleksi, lese – og skrivevansker.

– Det er et kurs som vi har kunnet bruke direkte ute i klasserommene. Vi har fått flere gode verktøy for å jobbe med lese – og skrivevansker på en god måte, forteller lærer Hanne Stenbakk.

Nettkurset har vært gjennomført på arbeidstid, og deltakelsen har vært obligatorisk.

– Når alle lærere har fått de samme forutsetningene så har det ført til gode faglige diskusjoner og en økt bevissthet rundt problemstillingene, sier Stenbakk.

Andre tiltak er kartlegging av behov, etablering av egne rutiner for å hjelpe elever med lese – og skrivevansker, og en såkalt «foreldreutdanning».

– Foreldrene til alle førsteklassinger får komme til skolen, og vi involverer dem i arbeidet. Vi har også tatt med andre personalgrupper — eksempelvis assistentene på SFO, forteller Abrahamsen.

Politikerbesøk

Tirsdag besøkte stortingsrepresentant Elisabeth Aspaker (Høyre) skolen for å lære om erfaringene.

– Det er viktig at man sprer kunnskap om det som skjer her på Solneset. Det gjøres veldig mye bra i skolene på dette området, men det kan ikke forbli en godt gjemt hemmelighet, sier Aspaker.

LIKER Å LESE: — Jeg liker å lese. På data og iPad leser man på skjermen, det er lettere å lese da. Da kan man bare trykke på en knapp, forteller andreklassingen Vegard (med bok). Her sammen med Elisabeth Aspaker (til venstre), byråd Anna Amdal Fyhn, rektor Rigmor Abrahamsen, lærer Hanne Stenbakk og klassekameratene Svein Kristian, Trym og Temine. Foto: Ronald Johansen