Rise, som er opptatt av teknologi, satt og jobbet med datamaskinen i det telefonen ringte. Mannen på andre enden utga seg for å være fra Microsoft.

– Jeg satt akkurat da og lastet ned oppdateringer fra Microsoft, og det kunne han se, så jeg gjorde som han sa. Han fortalte at jeg hadde mange trojanske hester, og ba meg besøke en nettadresse. Da jeg besøkte den, fikk de full kontroll over hele maskinen, forteller Rise.

Mistet kontrollen

Da han ikke lenger hadde kontroll over musepekeren og satt og så på at først e-postkontoen hans og deretter nettbanken ble åpnet, ringte han banken og fikk sperret det ene av kredittkortene sine.

– Jeg fikk ikke gjøre annet enn å se på mens de forsynte seg med tusenvis av kroner fra Mastercardet, ikke kvittere eller noe som helst. Jeg har vært i kontakt med banken, men får ikke tilbake pengene, forteller en opprørt Rise.

Dette er langt fra det eneste svindelforsøket han har blitt utsatt for den siste tiden.

– Jeg blir jo skremt. Jeg tror jeg har blitt ringt flere hundre ganger av forskjellige folk, og så sent som i går ringte det en mann og spurte på gebrokkent engelsk om jeg hadde en datamaskin. Jeg sa at jeg hadde solgt den og la på, forteller Rise, som har fått levert datamaskinen til virusvask.

Ikke automatisk tilbakebetalt

I et brev fra DNB Rise har mottatt, får han avslag på reklamasjonen, og får dermed ikke tilbake pengene uten videre. Siden transaksjonen er gjort fra hans datamaskin, kan det for banken se ut som om det er han selv som har gjort dette. I brevet står det "? beløpet er godkjent ved bruk av sikker nettbankløsning."

Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB, forteller at reklamasjon ikke garanterer å få tilbakebetalt penger dersom uhellet eller uaktsomheten er ute.

– I de aller fleste tilfeller vil man få tilbakebetalt pengene, men dersom det er utvist uaktsomhet i tilfellet, kan det skje at banken ikke automatisk tilbakebetaler. Vi ber kunden ta kontakt med bankklagenemnda i slike tilfeller, forteller Dalsbø.

Han har hørt om mange lignende svindelforsøk, og advarer mot å utlevere sensitiv informasjon.

– Aldri, oppgi kortdetaljer, kontoinformasjon eller andre sensitive opplysninger uten å ta kontakt med banken direkte, advarer Dalsbø.