En sveip via nettsiden til Oslo Børs viser ikke akkurat en drømmeutvikling for aksjekursen i Tromsø-selskapet. Denne uken har investorer — og dem er det ikke mange av — handlet for rundt 2,40 kroner. Det priser selskapet til 1.017 millioner kroner.

Skal gjøre jobben

Verken konsernsjef Daniel Skjeldam eller styreleder Trygve Hegnar ser noen dramatikk i aksjekursen og selskapets verdi på børsen.

– Aksjekurser er noe selskapets ledelse og styre ikke skal kommentere. Vi skal gjøre jobben vår, er Hegnars eneste kommentar til situasjonen.

Skjeldam ønsker heller ikke å spekulere om årsaken til nedgangen. Men i likhet med styreleder og majoritetseier Hegnar, sier konsernsjefen at én årsak ligger i det lille volumet som omsettes og at kursen markedet er villig til å betale sånn sett får store utslag.

Omstilling

Den samme Skjeldam er den første av Hurtigruten-lederne som har levert et driftsresultat i pluss siden fusjonen. Det skjedde i første kvartal. Også i andre var bunnlinjen ok. Likevel gir ikke det et løft for aksjekursen.

– Selskapet er midt i en omstilling. Så langt har vi kommet lenger og gjort mer enn forventet.

– Samtidig har vi kommunisert til markedet etter andre kvartal at vi skal levere et vesentlig bedre årsresultat enn i fjor, da vi justert for engangseffekter endte på minus 122 millioner kroner, sier Daniel Skjeldam.

– Daghandlere presser kursen

Aksjemegler Rolf Hansen i Sparebanken Markets mener investorer i jakten på kortsiktig gevinster holder kursen nede. Han fårogså støtte av andre, lokale eiere — deriblant Jan Leinebø som i mange år sto sentralt i selskapet.

– Bortsett fra de få som handler i aksjen fra dag til dag, er det liten interesse for Hurtigrutens papir. De store eierne sitter langsiktig og har i tillegg kontroll på en betydelig andel.

– Hurtigruten er heller ikke markedets mest spennende aksje. Men de kostnadstiltakene som nå gjennomføres, kan på sikt skape bevegelser. Mitt tips er at aksjen skal opp, sier Rolf Hansen.

Jan Leinebø betegner seg selv om en minoritetseier og støtter utsagnet om at det er småinvestorene som opererer i markedet.

– Jeg opplevde å få mine aksjer nedskrevet i én krone og har etter det ikke hatt tro på verdipapiret. Skal det skje noe, må Hurtigruten begynne å tjene penger igjen. Men når de store eierne samlet kontrollerer to av tre aksjer, er muligheten for større kjøp deretter, mener Jan Leinebø.

Rolf Otto Hansen, aksjemegler i Sparebanken Markets. Foto: Ann Sissel Moe