Rambøll har forfattet rapporten som er bestilt av regionrådene for Tromsø-området, Midt-Troms og Sør-Troms. Med på laget er også Team 2 og AT Plan og Arkitektur.

– Byene har behov for å bli mer fleksible og forberedte på hurtig vekst og endringer i næringsliv, sier Nils Arne Johnsen, arktisk direktør i Rambøll.

Den hurtige veksten og endringen i næringslivet tror Rambøll vil komme som en konsekvens av økt aktivitet i petroleumsnæringen og kompetanseintensive næringer.

I den sammenheng mener Johnsen at en ny vei sørover langs kysten er spesielt gunstig for Tromsø.

– Byen har et lite omland. En ny vei sørover mot de andre byene i Troms vil øke radiusen for hvor Tromsø kan hente arbeidskraft fra.

Foreldet forbindelse

iTromsø presenterte i vinter en reportasje der næringslivet i de tre regionene uttalte seg svært positive til en raskere forbindelse mellom byene.

Dagens hovedveinett er et resultat av strategier utarbeidet på 1970 og 1980-tallet, sier direktøren.

Rambøll beskriver seg selv som Nordens ledende rådgiver innen plan, arkitektur og teknikk. Bedriften har kommet fram til samme konklusjon som næringslivet.

– Skal Troms som samfunn med arbeidsmarked, leverandørindustri og tjenestenæringer, kunne levere i forhold til fremtidige forventninger, krever det modernisering, sier Johnsen.

I den forbindelse mener han at å utvikle gode veier mellom regionene er å anse som byutvikling.

– Større arbeidsmarkedsregioner er svaret på næringslivets behov. All infrastrukturinvestering på aksen Tromsø-Finnsnes-Harstad må sees i et større bilde. Dagens vei alene kan ikke gi den effekten som samfunnet og næringslivet behøver, sier Johnsen.

Bra for omlandet

Rambølls rapport ble presentert for regionrådene under et møte på Malangen brygger i går.

Balsfjord-ordfører Ole-Johan Rødvei (H) leder Tromsø-områdets regionråd. Ifølge Rødvei er rådene nå mer samstemte i å få på plass en vei.

– En gruppe fra de tre regionrådene jobber nå konkret med kystveien, forteller Rødvei.

Han mener dessuten at en ny kystvei vil komme befolkningen rundt byene til gode.

– Veien knytter byene og omlandet tettere sammen. En spesiell fordel for byene er imidlertid at de får tilgang til et større arbeidsmarked, sier høyreordføreren.

Nils Arne Johnsen Foto: Jon Terje Eiterå
Ole-Johan Rødvei Foto: TORBJØRN O. KARLSEN