Testen baserer seg på informasjon testmedarbeidere hos forbrukerrådet har fått etter at de har utgitt seg for å være privatpersoner og deretter henvendt seg til samtlige kommuner i Norge. Dette har de gjort via flere kommunikasjonskanaler som telefon, e-post og kommunens nettsider. Hver kommune har til sammen fått 19 henvendelser. I tillegg har de lett etter 14 forskjellige informasjonselementer på internett.

- Vi har henvendt oss med spørsmål folk flest lurer på, som prisinformasjon om skolefritidsordningen, saksbehandlingstid for byggesak og åpningstider i svømmehallen, sier Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Tromsø på bunnen

Testen er gjort innenfor åtte forskjellige sektorer hvor tekniske tjenester og sosiale tjenester har veid tyngst. Tromsø kommune får til sammen 57,4 poeng av hundre mulige etter testen. Men det er ikke optimalt ettersom man må ha minst 66,7 poeng for å oppnå et godkjent-stempel som servicekommune.

Tromsø kommune ligger også under landssnittet som er på 60 poeng og fylkessnittet som er på 58.

Det betyr at både Balsfjord, Dyrøy, Torsken og flere andre kommuner er i Troms er bedre enn Tromsø kommune på service, ettersom Tromsø kommune ender på en 14. plass i fylket.

Best i Troms er Målselv kommune som får 72.5 poeng og Buskerud-kommunen Rollag er Norges beste med 88,9 poeng.

Falch er ikke i tvil om hva som skal til for å bli god på service og informasjon:

- Kommunene må gi relevante, riktige og raske svar når innbyggerne lurer på noe.

Forbrukerrådet har testet i hvilken grad kommunene gir god informasjon om forskjellige tjenester, ikke tjenestenes innhold og kvalitet.

Samlet sett er Troms 13. beste fylke i landet.

- Selv om Troms gjør det bedre på landsbasis i år enn tidligere, har fylket ingen kommuner blant de 50 beste i landet. Det er for dårlig, sier Falch.

Kan være svakheter

Politisk rådgiver for Øyvind Hilmarsen (H), Tor Arne Morskogen, er uenig medFalch og forbrukerrådets konklusjon om Tromsø kommune.

- Hvis man sammenligner tallene fra før vi innførte parlamentarisme, harservicenivået i kommunen økt. Det er fortsatt ikke godt nok, men det går iriktig retning, sier Morskogen.

Han mener det er viktig å se på hvordan undersøkelsen er gjennomført for åfå et riktig bilde av saken.

- Vi kan ikke se bort fra at det foreligger enkelte svakheter i måtenundersøkelsen er gjort på, mener Morskogen.