Tirsdag skal fylkestinget i Troms ta stilling til et forslag om å legge ned Troms fylkestrafikk (TFT).

Kjell Jensen, som er tillitsvalgt i foretaket, forteller imidlertid til Folkebladet at han har fått klare signaler om at saken kommer til å bli utsatt inntil den er nærmere utredet.

- Jeg har snakket med de politiske lederne av de tre største partiene i fylkestinget, og jeg har fått positiv respons om at det som skjer må tas mer alvorlig, sier Jensen og henviser da til samtaler med Frp, Høyre og Ap.

Han er glad for politikernes signaler om at det må nærmere utredninger til før nedleggelse av det fylkeskommunale foretaket kan realitetsbehandles.

- Det gir oss i alle fall litt bedre tid.

Må bli hørt

Inntil nedleggelsesforslaget faktisk skal realitetsbehandles, er Jensen imidlertid klar på at de ansatte i Troms Fylkestrafikk må bli hørt i den videre utredningsfasen.

- Jeg forutsetter at de ansatte i tiden fremover får bedre informasjon om det som foregår, samt at vi får innsyn i rapporten som skal utarbeides. Dette er et lovbestemt krav, og det er klart at vi - som alle andre - forlanger å bli hørt i en slik prosess, understreker Jensen, som ikke legger skjul på at han er kritisk til hvordan ting har foregått så langt.

Jensen synes for øvrig at all kritikken mot Troms Fylkestrafikk den siste tiden har vært urettferdig, og antar at alle beskyldningene skyldes at publikum ikke kjenner til foretakets forhistorie.

- Da Troms fylkestrafikk ble stiftet i 2011 fikk vi kun ferdigbehandlede kontrakter i hendende, og ei økonomisk ramme som skulle dekke disse. I ettertid så vi imidlertid at vi ikke hadde rammedekning, og jeg er også blitt klar over at vi faktisk startet opp med et minus, påpeker Jensen.

Stor frustrasjon

Han understreker at arbeidsstokken i TFT har gjort så godt de kunne for «å rette opp skuta», og at man derfor har opplevd alle avisskriveriene og utspillene om foretaket som frustrerende.

- Man begynner jo å spørre seg hva man har gjort galt. Vi ble tildelt en driftsoppgave, og har gjort jobben som skal gjøres, men likevel har beskyldningene fortsatt.

Jensen er klar på at det økonomiske regnestykket rundt kollektivtrafikken i Troms er svært enkelt. Dette ettersom kostnadene for å drifte kollektivkontraktene er kjent.

- Når ramma er for liten er det to måter å løse det på - enten må rammetilskuddet økes, eller så må passasjerene betale. Jeg skjønner jo at publikum blir frustrerte når ruter innstiller og billettpriser økes, men man må finne en måte å finansiere det på når budsjettet ikke går i balanse, påpeker Jensen.

Foto: Christer Pedersen