Movember — som november er døpt om til — brukes for å markere kampanjen mot prostatakreft.

Da oppfordres menn over hele verden til å markere sin støtte for kampen ved å gro bart.

Det hele hadde sin opprinnelse i Australia, der kampanjen for å rette fokus mot menns helse startet.

1,1 millioner barter

Fra den søndre halvkule har Movember-begevelsen spredt seg over hele verden, og er nå en bevegelse som har forgreininger på samtlige kontinenter — inkl. Antarktis!

I fjor ble det registrert over 1,1 millioner signeringer på Movembers hjemmeside — movember.com.

Det ga nesten 900 millioner kroner i innsamlede midler til kreftforskning og behandling av prostatakreft.

– Prostatakreft er den hyppigste kreftformen i Norge, og en av dem som tar flest liv. Hver dag får 14 norske menn denne diagnosen, totalt 5000 hvert år, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

Poster-boys

– Movember-barten ser ut til å ha blitt en døråpner for å få menn til å snakke om egen helse og kreft, og skaffer samtidig penger til viktig forskning, sier hun.

Det er en spesiell grunn til at bartene er blitt symbol for Movember.

– I Movember blir menn vandrende og pratende plakater som bidrar til å synliggjøre temaet og samle inn penger til kreftforskning., sier TV2-programleder Thea Olsen, som er offisiell Movember-ambassadør for tredje år på rad.

KJEMPER: Kreftforeningens generaldirektør Anne Lise Ryel ønsker at flest mulig deltar i Movember. Foto: RONALD JOHANSEN