- Vi bruker mye ressurser på å bygge opp attraksjonen, men glemmer presentasjonen. Der er vi ikke profesjonelle nok, særlig hvis vi skal skape opplevelser blant utenlandske turister, sier professor Øystein Jensen på Handelshøgskolen i Bodø til forskning.no.

Sammen med forskere fra Nordlandsforskning, Handelshøgskolen i Bodø, Universitetet i Tromsø, Høgskolen i Harstad, Norut og Bioforsk har Jensen sett på hva som skaper interesse for turistattraksjoner.

Studiet, i regi av forskningsprogrammet Opplevelser i nord , konkluderer med at i Norge er det mange gode anslag som ikke blir fulgt opp.

Etter at å ha besøkt en rekke store turistattraksjoner rundt omkring i verden, blant annet Disney World og Mummiland, er Jensen klar på hva som er viktig for å lykkes.

- Fellesnevneren er at presentasjon er svært viktig. Når attraksjoner ikke gjør det bra, skyldes det i stor grad at man har trodd at temaet selger seg selv, forklarer professoren, før han legger til:

- Det trengs en profesjonalisering for at publikum skal få en opplevelse og få lære om temaet. Der henger Norge etter, sier Jensen.