Av de fire klagene som Bydrift har mottatt hittil i år på grunn av dårlige veiforhold er det to som skyldes skader etter gravearbeid, en skade i forbindelse med sporete vei og en på grunn av slaghull.

Det var sistnevnte skade som ble godkjent og bileieren fikk utbetalt en samlet erstatning på 6.000 krone. De andre klagene ble avslått.

– I dette tilfellet var det en kommunikasjonsfeil som førte til at hullet i veien ikke ble tettet. Det tok flere dager før vi fikk gjort arbeidet, og da betalte vi

erstatning fordi en svikt hadde skjedd hos oss, forteller enhetsleder for Bydrift, Dag-Ivar Andreassen.

Må være meldt inn

Han forteller at reglene fungerer slik at Bydrift må ha hatt kjennskap om, og innenfor rimelighets grenser mulighet til, å reparere skadene i veien før noen kan kreve erstatning.

Det betyr i praksis at den første bilisten som kjører i et slaghull som ikke tidligere har blitt rapportert inn, ikke får erstatning.

– Vi kan ikke klandres for hendelser vi ikke har kjennskap til. Hvis vedkommende ringer og forteller om skaden er det forventet at vi skal rette opp i det i løpet av noen timer. Men om tre bilister kjører i samme slaghullet i løpet av en halvtime og vi ikke har fått beskjed om det, så kan vi heller ikke betale erstatning for skadene, forteller Andreassen.

Han forteller at det er reglene som er lagt opp på den måten, selv om han skjønner at det er trasig for bilistene å få materielle skader på bilen sin.

– Vi følger reglene og må behandle alle tilfellene likt. Men for at noen skal få erstatning på skader på kjøretøy så må vi ha opptrådt grovt uaktsomt. Det er alt i alt svært sjeldent at vi utbetaler en erstatning på grunn av skader på kjøretøy fra noe som har med veistandarden å gjøre, sier Andreassen.

– Bilister må ta ansvar

Han mener det er vanskelig for Bydrift og hele tiden ha kontroll, da de forvalter rundt 450 kilometer vei i kommunen.

– Vi gjør feil vi også, men det er betenkelig at en bileier søker erstatning om skade på bilen etter å ha kjørt et sted hvor over tusen andre biler har kjørt uten å få skade. Da må man kanskje heller se på hvordan bileier har kjørt da ulykken skjedd, mener Andreassen.

Han tror at mange bileiere kjører for uforsiktig på steder hvor Bydrift har gjort det klart at man må kjøre forsiktig.

– Jeg har selv vært ute i felten og opplevd at bilister raser forbi selv om det er skiltet med hullete vei og arbeid i veibanen. Mange tar ikke hensyn i det hele tatt, og da er det ikke rart at skader oppstår, sier Andreassen.

– Mener du at de ofte er bileiers egen feil at slike skader oppstår?

– I mange tilfeller kan det være det. Veitrafikkloven er klar på punktet om aktsom kjøring og bilisten er ansvarlig til enhver tid. Om det står et barn i veien ville man jo ha kjørt forsiktig, det samme bør man gjøre om det er årsaker med veien som tilsier at man ikke kan kjøre fort, sier Andreassen.

SKADET BIL: Odd-Arne Magnussen er blant en av byens bilister som har skadet bilen sin. Han sto fram i iTromsø for en uke siden og mente kommunen ikke hadde skiltet om veiarbeid på Berg ? og fryktet det ville koste han 25.000 kroner. Det er slettes ikke sikkert han vil få utbetalt erstatning fra kommunen ? for det skjer sjelden. Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen