Forbrukerrådet er slett ikke fornøyd med resultatet etter å ha undersøkt om nettbutikkene oppfyller kundenes lovbestemte rettigheter.

Helene Falch i Forbrukerrådet i Troms og Finnmark sier hun er bekymret for kundenes rettigheter og mener de må skjerpe seg.

- Vår undersøkelse viser at nettbutikkene ennå ikke gir forbrukerne det de har krav på. Handler du på nettet, skal du nemlig få lov til å angre deg - det er lovens klare tale. Og butikken skal legge til rette for det, sier Falch i en pressemelding.

Hun viser til at nettbutikkene skal sende deg et utfylt skjema.

- Den skal du kunne returnere sammen med genseren du ikke likte, eller manualene du allikevel ikke har lyst til å trene med, sier Falch.

I undersøkelsen går det frem at 17 prosent ikke hadde fått et slikt skjema da de handlet på nett sist. Falch påpeker at det er et klart brudd på selgerens forpliktelser.

- Vår erfaring er at feilene skyldes uvitenhet, snarere enn unnaluring. Men du har et profesjonelt ansvar når du driver forretning, og må sette deg inn i forbrukerrettigheter like mye som regnskap og momsforpliktelser, sier Falch.