Næringsforeningen i Tromsøregionen stiller seg positive til planene i sine merknader til plan for områderegulering av Templarheimen, men har to store innvendinger - besøk og plassering.

For optimistisk

Næringsforeningen mener et folkebad med tilhørende idrettsfasiliteter og haller på Templarheimen vil bidra til å øke byens attraktivitet som bosted.

– Vi vil likevel advare mot en opphaussing av Templarheimen-prosjektets kommersielle tyngde, skriver de i merknadene.

De mener besøkstallet på 230.000 årlig for folkebadet er altfor optimistiske, og viser til Aquarama i Kristiansand, som er større enn Tromsø. Aquarama har siden åpningen i mars 2013 hatt et besøk på 90.000 fram til september.

– Gitt de erfaringene man har fra badeland og folkebad ellers i landet, vil vi advare mot å legge et for optimistisk anslag for driften, da det finnes for mange eksempler på at dette gjøres for å sikre investeringsbudsjettene, og ikke et bærekraftig sluttregnskap.

I sentrum

Næringsforeningen ønsker å knytte prosjektet til sentrum. Det mener de vil signalisere at kommunen tar Sentrumsløftet på alvor fordi et folkebad vil gjøre at flere bruker sentrum.

– Da vi på bakgrunn av dagens informasjon er usikker på hvorvidt et folkebad på Templarheimen vil kunne bygges og driftes uten underskudd, mener vi også man vurderer ringvirkningene det vil ha for det resterende anlegget dersom folkebadet flyttes til en mer sentrums – og kystnær lokalitet, skriver Næringsforeningen i merknadene.

Grete Kristoffersen, direktør i Næringsforeningen Foto: CHRISTER PEDERSEN