– Vi så at barna på Haiti var fattige og trengte hjelp. Vi hadde lyst å være med på å gi dem en bedre hverdag, sier Olai Westhagen (12), en av elevrådslederne på Fagereng skole.

Da de i år arrangerte den årlige Fagereng-dagen var alle skoleelevene med å arrangere loppemarked. Der solgte de gamle leker, filmer og bøker.

– Vi fant ut at Fagereng-dagen handlet mest om oss selv. Vi ville gjøre noe for andre barn, sier Oda Krane (12), som er den andre elevrådslederen.

I går hadde Kristine Andreassen, som er frivillig i Prosjekt Haiti, tatt turen til Fagereng skole for en høytidelig overrekkelse av de over 10.000 kronene som elevene samlet inn.

– Tusen takk! Det er ikke alle barneskoleelever som klarer å tenke på andre barn, slik som dere har gjort. Det er ufattelig bra. Det må dere være stolte av, sier Andreassen.

Lite mat til barn

I forkant av innsamlingen hadde de fleste elevene hatt ulike prosjekt for å lære mer om Haiti.

– Min klasse skulle se for oss hvordan det var å være i et jordskjelv. Det var et artig prosjekt, men jeg tenkte at de ikke har det spesielt bra i det landet, sier Jostein Solstad-Nøis (9) i elevrådet.

Kristine Andreassen har flere ganger vært på Haiti og har sett hvordan Prosjekt Haiti jobber.

– Et veldig stort problem er at mat blir stadig dyrere. Vi jobber for at de skal få lunsj på skolen. Jeg har møtt barn som har sagt «jeg kan ikke leke nå, jeg har ikke spist siden lunsjen på skolen i går». Mange barn får ikke nok mat hjemme, forteller Andreassen.

Vil inspirere

Skolebarna på Fagereng er veldig opptatt av å kunne hjelpe andre barn.

– Vi synes at alle barn burde få det likt, men på Haiti har de ikke samme rettigheter som oss, sier Oda Krane.

Etter overrekkelsen av en tung konvolutt fylt til randen med kontanter var elevrådet svært fornøyd.

– Vi får en god følelse inni oss. Vi blir stolt, sier Krane.

Nå håper de at andre skoleelever blir inspirert av deres innsamling.

– Kanskje er det flere som tenker at de burde gjøre det samme, etter å ha lest om det i avisa. Det håper vi, sier Krane.