Torsdag øker drivstoffavgiftene, noe som resulterer i tidenes høyeste listepris på diesel i Norge. Bensinprisene nærmer seg òg høstens rekordnivå.

– Som følge av drivstoffavgiftene vil Statoil Fuel & Retail Norge gå til tidenes høyeste listepris på diesel i dag. Vi øker veiledende listepris på diesel med ti øre til 14.57 kroner, og bensinen med 14 øre til 15.51 kroner, informerer pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statoil Fuel & Retail Norge AS.

Prispanikk

Bertil Grødahl, som driver Bertil Grødahl Transport, forteller at han kan huske når dieselen lå på fire kroner literen.

– Det er ingenting som påvirker transportnæringen i like stor grad som dieselprisene. Jeg har vanskelig for å forstå hvordan man forsvarer dagens prisnivå, sier han.

Historieprofessor Einar Arne Drivenes ved UiT — Norges arktiske universitet, som dagen før prisstigningen er innom Statoil Fr. Nansens plass, mener på sin side at mange får unødvendig panikk.

– Prisene er ikke så høye i forhold til hva vi tjener i dette landet. Det var langt verre priser på 70-tallet, sier han.

Også Hansen understreker at man i Norge har lave drivstoffpriser sammenlignet med andre land målt mot kjøpekraft.

– Jeg var i Tyrkia i sommer, og opplevde der høyere priser på bensin og diesel enn vi har i Norge, sier han.

Samtidig påpeker pressetalsmannen at en gjennomsnittsfamilie i Norge fyller rundt 1.000 liter drivstoff per år.

– Så prisvariasjonen på drivstoff vil heldigvis ikke gi store utslag for de aller flere, sier han.

– Må belage seg på 16-kroningen

Rente og råvaremegler i Sparebanken Nord-Norge, Jon Christoffersen, forteller at Tromsø-væringer nok må belage seg på 16-kroningen for drivstoffet i året som kommer.

– Har man tidligere sett på oljeprisen, så pekte bestandig kurvene nedover. I 2014 ser vi imidlertid ingen klare tegn på fallene råvarepriser, sier han.

Han forklarer den sterke økningen i priser med sterk økonomisk vekst i Kina og USA.

– Begge landene krever veldig mye olje og gass, og når etterspørselen blir større, så går prisene opp, konstaterer han.

Også Hansen peker mot bedring i den amerikanske økonomien.

– Vi vet fra tidligere at høyere amerikansk sysselsetting medfører mer transport, utdyper han.