Nytt teknologibygg, nytt MH2 bygg, nye modulbygg, og parkeringshus er stikkordene for Universitetet i Tromsø — Norges Arktiske Universitets fremtid. Bygg – og eiendomsdirektør Erland Loso fryder seg over fremtidsplanene.

– Det nye teknologibygget skal stå ferdig til høsten, og da skal 600 studenter og 60 ansatte flyttes hit til campus, forteller Loso.

Byggeprosjekter

Universitetet skal investere 340 millioner kroner i bygg de neste fire årene i tillegg til bevilgningene fra statlig hold. Den gamle husmorskolen skal stå ferdig renovert i 2016. Da skal handelshøgskolen flyttes dit. Det planlegges også å flytte lærerskolen, og sannsynligvis også museet, til campusområdet i tillegg at det planlegges endringer ved bygget for arktisk biologi.

Loso skal i møte med statsbygg i dag, for å komme i gang med byggingen av MH2 bygget som skal stå ferdig i 2017. Store deler av parkeringsplassen ovenfor medisinbygget vil bli innskrenket på grunn av byggeprosessen, og Loso lover at det vil settes opp en midlertidig parkeringsplass lengre opp i terrenget.

Fornuftig løsning

– Jeg har fått en del reaksjoner på parkeringsproblematikken, men det kommer nok til å bli færre parkeringsplasser trass et planlagt parkeringshus. Det skyldes at det kommer flere studenter til når vi utvider campus så mye som vi gjør, sier eiendomsdirektøren.

Han påpeker at det virker mer fornuftig å bruke penger på nye lokaler enn å utvide antall parkeringsplasser.

– Vi ønsker å ta tak i parkeringsproblemene på campus, men jeg mener både studenter og ansatte må komme seg over den terskelen det kan være å sette seg på sykkelsetet. Det er slike, alternative løsninger som vil være svaret på problemene i lengden, heller enn det nye parkeringshuset, mener Loso.

Universitetet samarbeidet med Universitetssykehuset i Nord-Norge for å bedre de trafikale løsningene i området.

– Vi har inngått et samarbeid med UNN for å anskaffe en trafikkplanlegger. Han skal hjelpe oss med løsninger som kan bedre trafikken her i området. Tanken er blant annet å kommunisere til leverandører av kollektivtrafikk og jobbe for en praktisk og fornuftig løsning av de trafikale problemene i Breivika, sier Loso.