I november skrev iTromsø om saken hvor blant andre 102-årige Jenny Øien er en av mange beboerne på avdeling "Gullstjerna" som rammes av mangelen på varmt vann.

I dag — snart to måneder etter — er problemet ikke løst.

Trekke seg

Brukerrepresentant Knut Øien føler at han snakker for døve ører og stanger hodet mot veggen i denne saken. Derfor vurderer han å trekke seg fra vervet.

– Jeg føler meg som en fjott når både kommunen og helsemyndighetene ikke ser alvoret. Til nå har jeg kontaktet både fylkeslegen og kommunelegen. Men bortsett fra noen flåsete e-poster, har jeg ikke fått noen tilbakemeldinger om hva de har tenkt å gjøre med saken.

Øien har mange pårørende med seg. Alle fortviler over at det skal gå flere minutter før brukerne får varmt vann i springen.

Ingen vits

Øien konstaterer at brukerrepresentanter på byens sykehjem kommer og går — av naturlige årsaker.

– Jeg sitter med det klare inntrykk av at vi ikke blir tatt seriøst. Ved å trenere saker, er sjansen stor for at en brukerrepresentant trekker seg underveis — fordi en mor eller far som bor på sykehjemmet dør.

– Når det er pålagt å ha brukerrepresentanter, bør det kommunale systemet lytte når problem dukker opp. Det er ikke holdbart at alvorlige forhold kostes under teppet, sier Øien.

Dårlig hygiene

– En ting er at beboerne — som betaler en blodpris for sine rom — har et vannproblem. Noe annet er det at de samme personene og personellet ikke får varmt vann når de skal vaske hendene. Det utgjør en betydelig risiko for smitte — noe som kan spre seg langt ut over sykehjemmets fire vegger.

Knut Øien har vært i kontakt med avdelingsledelsen som sier at de har innført en egen praksis for å korte ned ventetiden for å få varmt vann.

– Det innebærer blant annet at personellet — så ofte det lar seg gjøre — tapper vann. Det gjør at ventetiden er kuttet fra 6-8 til ned i 2-3 minutt. Likevel er det ikke godt nok, sier brukerrepresentanten.

Pumper bestilt

Byråd for helse, Kristoffer Kanestrøm (bildet), sier at han tok tak i problemet så snart det ble kjent for ham.

- Da jeg så saken i iTromsø, tok jeg umiddelbart kontakt med eiendomsseksjonen. De har sjekket forholdene og bestilt nye pumper som skal bedre sirkulasjonen på avdelingen. Utstyret skal være like om hjørnet og vil bli montert umiddelbart, lover Kanestrøm.

For øvrig stiller han seg undrende til at byens nyeste sykehjem har et varmtvannsproblem.

- Det burde vært konstatert umiddelbart - ikke flere år etter at institusjonen ble tatt i bruk, sier byråden.

Ikke smittefare

Kommunelege Trond Brattland frykter ikke smittefare som følge av vannproblemet.

- Jeg har kontaktet avdelingsledelsen som ikke har registrert noen form for smitte. Når det gjelder ansatte, er de påpasselige med å vente på varmt vann. I tillegg benyttes håndsprit som rensemiddel veldig hyppig.

- Jeg har derimot ingen tilbakemeldinger fra beboerne. Jeg kan derfor ikke si om de vasker seg i kaldt vann. Kommunelegen skjønner at brukerne på Sør-Tromsøya sykehjem har et komfortelement fordi de ikke umiddelbart får varmt vann.

102-årige Jenny Øien er en av mange beboerne på avdeling "Gullstjerna" som rammes av mangelen på varmt vann.