– Den siste timen nærmer seg, og sjøfartsnasjonen Norge trekker sine siste åndedrag, sier tromsømannen.

I 14 år har han jobbet for det canadiske selskapet Teekay, som gjennom flere år har kjøpt opp norske rederier. Samtidig har de flagget ut flere og flere fartøyer, slik at de seiler under utenlandsk flagg, med utenlandske tradisjoner og utenlandske mannskaper.

– Vi har sett utviklingen komme helt siden 1980-tallet, men det er likevel tragisk at en sjøfartsnasjon som Norge er skal gå under på denne måten. Jeg er nå om bord på den siste shuttle tankeren som seiler under norsk flagg i Nordsjøen, forteller Selnes.

Laber stemning

Da Selnes og kollegene hans mønstret på for fire uker i forrige uke, var stemningen laber. Det norske mannskapet som mønstret av samtidig fikk beskjed om at de ikke kom til å komme tilbake til skipet.

– Oppsigelsene er ikke levert ut, men man kan si at mannskapet går om bord med oppsigelsen i bakhånd.

Selnes har vært maskinist siden han gikk ut av skolen på 1980-tallet. Han har opparbeidet seg ansiennitet og gode nok papirer til å være sikret jobb. Likevel ønsker han ikke å fortsette jobben under et annet lands flagg.

– Når kollegiet blir en salig miks av nasjonaliteter uten noe til felles, blir stemningen om bord en helt annen, og alle holder seg for det meste i sin egen lugar når de ikke arbeider. Vi jobber fire uker om bord av gangen, og den sosiale biten av jobben betyr derfor mye. Jeg kommer nok til å se meg om etter en annen jobb når denne båten flagges ut, sier Selnes, som sammenligner praksisen med flyselskapet Norwegians bruk av utenlandsk arbeidskraft.

Les også: Norwegian sier opp ansatte

Lovverk

Norsk lovverk inneholder ingen virkemidler mot utflagging, ei heller regler som sikrer utenlandske sjøfolk norsk lønnsnivå dersom de seiler på skip i norsk farvann.

– Lovverket «The Merchant Marine Act of 1920» som praktiseres i Amerika hadde vært et godt utgangspunkt, mener sjømannen.

«The Merchant Marine Act of 1920» er lovverket som skal sikre amerikansk sjøfart. Her blir det blant annet sikret at lass som skal fraktes innenfor den amerikanske havn skal fraktes av amerikanske skip med et amerikansk mannskap.

– Slike lover har vi dessverre ikke i Norge, men vi burde utvilsomt hatt det. Våre jobber som sjømenn er underlagt internasjonal konkurranse hvor vi må kjempe mot filippinere, thailendere og polakker, som er adskillig rimeligere å hyre enn nordmenn, sier maskinisten.

SISTE GANG: Motormann Gerhard Inge Brevik er om bord på Stena Alexita løfter bort stempel og foring til hovedmaskinen etter en overhaling. Trolig var dette hans siste stempelsjau. Foto: Nils-Roar Selnes