Dermed går det mot rettssak om milliontvisten mellom de to selskapene ettersom Troms fylkestrafikk fortsatt nekter å etterkomme millionkravet fra Nobina.

– Vi avviste det samme kravet i september i fjor. Selv om Nobina varsler rettslige skritt, er det ingen nye argumenter. Vi mener de ikke har noe grunnlag for kravet, sier direktør Kurt Bones i Troms fylkestrafikk.

Krevde hybridbusser

– Det fremstår som at Troms fylkestrafikk ikke vil ta inn over seg de utfordringer som hybridbussene har skapt for Nobina, og som Nobina ved gjentatte anledninger har påpekt.

Det heter det i kravet Nobina har fremsatt via advokatfirmaet Wikborg, Rein

Nobina krevde i juni i fjor kompensasjon for merkostnader på 17,2 millioner kroner knyttet til bruk av hybridbusser og skader på langbusser vinteren 2012/2013. I tillegg fremmes et krav for mars/april 2013 på 1,5 millioner kroner.

– Nobina fastholder at Troms fylkestrafikk har risikoen for svikt som skyldes oppdragsgivers egne bidrag. Det var Troms fylkestrafikk som krevde hybridbusser, et valg som Troms fylkestrafikk senere også har fastholdt til tross for hybridteknologiens utilstrekkelighet i Tromsø, mener Nobina.

Krever vederlag

Nobina varslet Troms fylkestrafikk for et år siden at innstilling av avganger ville være et aktuelt alternativ når det ikke ville være forsvarlig å kjære hybridbussene på en rute. Dette er fortsatt aktuelt.

– Nobina er av den oppfatning at dersom enkelte ruteavganger ikke lar seg produsere på grunn av Troms fylkestrafikks krav om bruk av hybridbuss på ruten, har Nobina like fullt krav på vederlag selv om ruten innstilles, og krav på tilleggsvederlag dersom omkjøring er nødvendig, skriver Nobina i kravet.

Dette avvises av Troms fylkestrafikk.

– Under normale vinterforhold forventer vi at bussene går. Ved ekstremt føre er det problematisk uansett hvilken busstype som brukes, sier direktør Kurt Bones.

Ikke bra nok

Fylkestrafikk-direktøren viser til at busstrafikken har normalisert seg, selv om punktligheten ikke er bra nok. Med tusen bussavganger i døgnet og en regularitet på 99,7 prosent, er det fortsatt reisende som rammes av at bussen ikke kommer når den skal.

– Vi sliter fortsatt med punktligheten. Det skyldes andre forhold enn hybridbussene. Nobina mener det skyldes rutetidene, vi mener de har planlagt for knappe rutetider og at de har for få busser, sier Kurt Bones.