Arbeidet med å hindre utlekking fra den forurensede grunnen til sjø startet i november.

– Vi har mye igjen. Det er tatt ut masser ned til seks til syv meters dybde. Det er betydelige jordmasser som er skiftet ut. De forurensede massene kjøres til Stormoen i Balsfjord, mens vi fyller på rene masser. Vi har også etablert en filtergrøft for å hindre lekkasjer ut i havnebassenget, sier daglig leder Knut Rye-Holmboe i Vervet Eiendom AS.

Innledende arbeid

Vervet Eiendom har aldri drevet skipsverft, men jobber for å utvikle et gammelt industriområde til boliger, torg, kontorer og kafeer. De må likevel påta seg opprenskningsjobben etter over 150 års skipsverftsaktivitet ved Tromsøbrua, før de får lov til å starte utbyggingen.

– Vi kjøpte tomtegrunnen og dermed overtar vi også ansvaret for å sanere området for forurensing. De pålagte strakstiltak har blitt tre ganger større enn det vi ble forespeilet etter grunnundersøkelsene, sier Rye-Holmboe.

Beregninger gjort av Golder Associates og Multiconsult på oppdrag for Vervet Eiendom viser at den gamle skipsverftstomta inneholder store mengder metall – og organisk forurensning. Den totale mengden kobber, sink og bly anslås å være på mellom 56 til 68 tonn, og mengden olje over 90 tonn.

– Det vi gjør nå er bare et innledende arbeid. Det er begrenset hva vi kan gjøre så lenge skipsverftet er der. Senere, når verftsaktivitetene er flyttet fra tomta, starter vi med totalsaneringen, sier Rye-Holmboe.

Utsatt frist

Fylkesmannen i Troms har gitt Vervet Eiendom forlenget frist med å sluttføre pålagte strakstiltak for å hindre utlekking fra forurenset grunn til sjø ved Skansen.

– Hvorfor klarer dere ikke overholde de opprinnelige fristene?

– Arbeidene har vært mer omfattende enn først antatt. Det er viktig å få fram at fylkesmannen er fortløpende orientert og har utsatt egne frister slik at vi ikke har brutt disse på noe tidspunkt.

– Blir dere ferdige til de nye fristene?

– Det er vår ambisjon.

– Hva har opprenskningsjobben kostet så langt?

– Det ønsker jeg ikke kommentere.

– Og fortsatt har dere hoveddelen av saneringsjobben igjen?

– Det har hele tiden vært forutsatt at dette er strakstiltak i påvente av den endelige opprenskningen, sier daglig leder Knut Rye-Holmboe i Vervet Eiendom AS.

Foreslår løsning på innsigelser

Tromsø ber Statens vegvesen frafalle innsigelsene til detaljreguleringsplanen for Skipsverftstomta.

Veivesenets innsigelser var begrunnet i krav om regulert adkomst fra Hansjordnesbukta, mangelfulle geotekniske utredninger og sikringstiltak for Tromsøbrua og høy parkeringsdekning.

På denne bakgrunn foreslår kommunen følgende løsninger:

  • Det gis ikke igangsettingstillatelse for bygg og anlegg (inkludert p-plasser) i planområdet før adkomstveien fra verftstomta til krysset Hansjordnesbukta er regulert og etablert.

  • Ved detaljregulering av bygg og anlegg som kan påvirke brufundamentene skal Statens vegvesen godkjenne grunnundersøkelser, dokumentasjon og kontrollrapporter, slik at de kan vurdere hvorvidt tiltakene kan skade eller påvirke fundamentene til Tromsøbrua.

  • Det tillates etablert inntil 470 p-plasser innen planområdet.

- Statens vegvesen bes vurdere om endringene er tilfredsstillende for å kunne frafalle de tidligere gitte innsigelsene, skriver kommunen i et brev til veivesenet.

- Vi jobber tett med kommunen og innsigelsesmyndighetene. Jeg mener vi skal klare å håndtere innsigelsene fra veivesenet. Selv om de ikke er endelig bekreftet, er jeg optimist, sier daglig leder Knut Rye-Holmboe i Vervet Eiendom.

Da gjenstår innsigelsen fra Riksantikvaren, som kan ende på miljøministerens bord, før reguleringsplanen er endelig godkjent.

- Som ihuga optimist håper jeg på avgjørelse inneværende år, sier Rye-Holmboe.

MYE ARBEID: Miljøsaneringen av grunnen på skipsverftstomta har tatt lengre tid enn planlagt. På bildet maskinfører Aleksander Nilsen da gravingen startet i november. Foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen