Samtidig som iTromsø har styrket sin posisjon som nettavis, har mediehuset jobbet parallelt med å revitalisere papiravisen. I den prosessen har leserne vært det viktigste verktøyet, og fra torsdagens utgave gjenspeiler langt på vei deres ønsker.

– Vi har snakket med våre lesere og lyttet til deres ønsker og behov, for å skape en avis med mer dybde og større relevans. Vi har satt fokus ulike tema som er viktige for leserne, og det vil vi fortsette med fremover, sier nyhetsredaktør Marius Karlsen.

Nye temasider

Familie, bolig, økonomi, jobb og helse skal få større plass i spaltene, og hver ukedag vil leserne finne artikler og reportasjer med et av disse temaene. Det betyr ikke at den løpende nyhetsdekningen utgår, men i en digital hverdag må mediehuset tilpasse sine produkter.

– I en verden der nyhetsstrømmen er på nett, må vi ta grep for å gjøre papirutgaven mer relevant. Vi skal ikke ha en nettavis på papir, men rendyrke papirkonseptet og gjøre det bedre, sier Karlsen.

Det er imidlertid ikke bare innholdet som har endret seg. Papirutgaven har vært gjennom en omfattende ommøblering, der lederen er flyttet tilbake til side 2, mens sport og kultur har byttet plass. Meninger og kultur blir nå en egen seksjon bakerst i avisen, og Byrunden skal få bedre plass.

– Det er en viktig arena for våre lesere som vi vil utvide. Det samme gjør vi med Twitter-spalten, slik at avisen i større grad reflekterer det som skjer på sosiale medier, sier Karlsen.

Engasjerer

Redaktør Jonny Hansen mener det er gjort nødvendige grep for å tilpasse avisen i den digitale hverdagen, og håper leserne er enige.

– Jeg tror det vil bli godt mottatt etter hvert som folk venner seg til de nye temaområdene. Det er tema som angår de fleste som bor i byen — enten det handler økonomi, jobb eller hva det måtte være, sier han.

Han tror ikke leserne vil få problemer med å kjenne igjen avisen i ny drakt, men at de vil oppfatte endringene som god produktutvikling.

– Vi har jo valgt spennende tema som er viktige for folk flest, og jeg tror alle våre lesere i løpet av uken vil finne tema som angår, interesser og engasjerer dem, sier Hansen.