DET FLERKULTURELLE TROMSØ

Disse ungdommene kommer fra åtte forskjellige nasjoner og er medlemmer i aktivitetsgruppen ved Voksenopplæringa.

Målet

Aktivitetsleder Ivan Tzatchev mener at idretten er en god arena for integrering.

Ibrahim Gimy (24) fra Eritrea støtte Tzatchevs mening.

– Man må ha aktivitet. Som utlending er det viktig for meg å integreres i samfunnet, forteller Ibrahim Gimy.

Tromsø Idrettsråd har et klart mål med tilbudene til de utenlandske ungdommene.

– Målet er å gi ungene en fantastisk gratismulighet til å bli bedre kjent med byen og samfunnet, sier Britt Leandersen, leder for inkluderingsarbeidet i Tromsø Idrettsråd.

Muligheten

Tilbudet er gjennomført som en del av inkluderingsarbeidet i Tromsø Idrettsråd siden 2004. Det er totalt 16 deltakere i aktivitetsgruppen. Deltakerne øver cirka en time hver onsdag.

– Det er artig og koselig å danse i fellesskap. Derfor er jeg med aktivitetsgruppa. Man kan lære seg mange forskjellige ting med idrettsaktiviteter, forteller Abdul Satar (20), som kommer fra Afghanistan.

Ungdommene lærer å trene og spille blant annet fotball, basketball, håndball, tennis, squash, bowling, ishockey, biljard - samt å danse.

– Dette er en flott mulighet for meg til å bli kjent med det nye samfunnet, sier den somaliske jenta, Nimo Jama (23).

Danseinstruktør Julie Pettersen sier at deltakerne er flinke som nye dansere.

– Her er jeg helt svett. Jeg synes det er veldig bra å være instruktør for en mangfoldig gruppe, forteller Julie Pettersen.

GUTTER: Ibrahim Gimy (Eritrea), Mikiele Baraki (Etiopia) og Reza Mirzaie (Afghanistan) er veldig glade i å danse. Foto: JAHANGIR AKASH
DANSETRENING: Aktivitetsgruppe ved Voksenopplæringa øvde å danse i Gymsalen på Alfheim svømmehall. Alle foto: Jahangir Akash Foto: JAHANGIR AKASH
INSTRUKTØR: Julie Pettersen er danseinstruktør for aktivitetsgruppe ved Voksenopplæringa. Foto: JAHANGIR AKASH
STÅR BAK: Britt Leandersen er leder for Inkluderingsarbeidet i Tromsø Idrettsråd og Ivan Tzatchev er aktivitets leder for aktivitetsgruppe ved Voksenopplæringa. Foto: JAHANGIR AKASH