I en nesten fullsatt kommunestyresal var det i går kveld kick-off for utformingen av byens nye sykkelstrategi. Mange av de fremmøtte syklistene hadde klare meninger om hva som skulle til for å skape en bedre sykkelby.

- Vi legger opp til en svært åpen prosess. Erfaringen fra andre byer viser at innbyggernes engasjement er det viktigste for å lykkes. Kveldens møte viser at engasjementet er her, sa en fornøyd prosjektleder, Per Solér, til iTromsø etter folkemøtet.

Flere av de fremmøtte ga uttrykk for at byen har et holdningsproblem til byens mange aktive syklister.

- Jeg er blitt truet med juling som syklist, men aldri som bilist, sa Paul Henrik Kielland.

I likhet med Kjell Winge påpekte han at syklistene også må lære seg trafikkreglene og hvordan man skal opptre som syklist.

- De som sykler en gang iblant kan være farlige å møte på. Jeg har flere ganger holdt på å krasje med andre syklister som vingler, og mange unger har ikke lært hvilken side de skal sykle på. Dette må inn i det holdningsskapende arbeidet, mente Winge.

- Kjipere å kjøre bil

- I Tromsø får man gjennom politikernes festtaler et inntrykk av at alt går på skinner, men det gjør ikke det. Det er helt nødvendig å ta noen avgjørelser som er upopulære for bilistene, som gjør det kjipere å kjøre bil. Når vil kommunen gjøre det, spurte Einar Irgens.

Ifølge byråd Britt Hege Alvarstein (Frp) kommer ikke det til å skje:

- Vi vil ikke legge begrensninger for bilistene. Vi tror ikke på pisk, men på å tilrettelegge for gående og syklende, sa byråden.

Flere av de aktive syklistene mente manglende brøyting av gang – og sykkelstiene medfører unødvendige problemer vinterstid. Bjørnar Nilsen fra Slettaelva argumenterte med at kommunen snarest må sørge for at brøyting av hovedveiene og gang – og sykkelveiene langs hovedveiene sidestilles.

- Fortauene blir brøytet. Men hva hjelper det når en haug med andre brøytebiler fyller dem opp med snø fra veien like etterpå, påpekte Nilsen.

Verksted på UiT

Ifølge Per Solér er det nå — i forkant av «Transportnett Tromsø» — at byen har sin mulighet til å legge en sykkelstrategi. I sin gjennomgang viste prosjektlederen til flere vellykkede prosjekter i både amerikanske og europeiske byer.

- Hva var etter din mening det beste forslaget som kom opp på møtet?

- Jeg har notert alle forslag og innspill, men et sykkelverksted på UiT-campus burde det jo absolutt være et forretningspotensial i!

SYKKELKONGEN: Prosjektleder Per Solér fra Malmø, også kalt «sykkelkongen», har vært prosjektleder av Sykkelbyen Tromsø siden august 2012. Foto: Ronald Johansen
SYKKELKULTUR: Møteleder Gjert-Henrik Vedeler, rådgiver i Sykkelbyen Tromsø, understreket at byggingen av byens sykkelkultur må starte nå. Foto: Ronald Johansen
IDRETT: Leder Trond Arne Kongsli i Tromsø Cykleklubb ba om at også sykling som idrett ble ivaretatt i den nye sykkelstrategien. Foto: Ronald Johansen