Vi er omringet av elektroniske duppedingser og datamaskiner dominerer hverdagen mer og mer. Men hvordan fungerer egentlig en datamaskin? Det er det «Lær kidsa koding» vil gjøre noe med.

Lavterskel

Søndag kveld ble facebookgruppen for Tromsøs lokallag opprettet. Nå har gruppen over 400 følgere og nesten hundre har meldt seg på.

Tanken bak opplegget er å få til ukentlige samlinger der barn og unge lærer seg å kode — altså å lære seg hvordan en datamaskin tenker og få den til å tenke det du vil.

– Vi inviterer egentlig alle — Barn, foreldre og andre voksne som er interessert. Nå i starten trenger vi en god base med voksne. Ikke alle trenger være med å kode. Vi trenger også dem som kan koke kaffe, sier Mona Holmø på Vitensenteret.

Hun forteller at opplegget drives av frivillige, og at hva man lærer avhenger av hvilken kompetanse som kan oppdrives.

Lærer mye

Det finnes mange forskjellige kodespråk, og jo mer man kommer, jo flere muligheter byr seg.

– Uansett hvilket språk det handler om, vil vi starte helt fra grunnen av. Etter hvert vil man kanskje kunne koble dette opp mot elektronikk. Lage en egen garasjeportåpner eller en maskin som setter på kaffen om morgenen, sier John Markus Bjørndalen fra Institutt for informatikk ved Universitetet i Tromsø — Norges arktiske universitet.

– Man kan også koble dette opp mot spill, og hvis interessen er der kan man for eksempel lage egne «mods» til spill som for eksempel Minecraft, sier Holmø.

Skape miljø

Mye av poenget med disse samlingene er å vekke interessen for IT hos yngre og skape et miljø.

– I 12-årsalderen er det mange som faller av idretten. Da er ofte alternativet at de barrikaderer seg på gutterommet og spiller dataspill, sier Holmø.

Derfor tror gjengen bak det er mulig å samle disse for å kanalisere tiden og energien som brukes på spilling til noe kreativt.

– Dermed blir de mer en bare konsumenter. De får muligheten til å være med på å skape noe, være kreativ, og muligens bli noe de kunne tenke seg å holde på med videre, sier Rune Strømme fra Friprogsenteret, et statlig finansiert kompetansesenter for fri programvare.

Derfor ber også Strømme næringslivet i Tromsø komme på banen:

– Jeg oppfordrer absolutt næringslivet til å stille med kompetanse. Dette er et initiativ for å skape interesse for faget hos de yngste.

Etter hvert håper også gjengen dette kan bli et alternativ på skolefritidsordninger og som valgfag på ungdomsskoler.

STARTER OPP: Disse vil lære barn hva som skjuler seg bak dataskjermen. Bak fra venstre: Ellen May Indahl (foreldre), John Markus Bjørndalen (UiT – Norges arktiske universitet) Bjørnar Pedersen (lærer), Kristina Krzyszkowska (Driftsavdelingen på UiT), Mona Holmø (Vitensenteret), Ingrid B. Wikeland (lærerstudent) og Rune Strømme (Friprogsenteret). Spillskaperen Kim Daniel Arthur er også med i programmet, men kunne ikke stille på bildet. Foto: KENT-EINAR MYRENG