Helt siden Mack flyttet fabrikken fra Tromsø til Balsfjord har selskapet slitt tungt.

Både økonomisk og produksjonsmessig har bryggeriet slitt og har vist til både røde tall og minkede markedsandeler.

– Vi har hatt to-tre kjempevanskelige år, og vi har til tider vært under 20 prosent i markedsandel i Nord-Norge — mot over 30 prosent som vi er vant til, forteller Roger Karlsen, kommersiell direktør i Mack.

Nå er imidlertid fabrikken på Nordkjosbotn friskmeldt, og Mack tar nå sikte på å reise kjerringa igjen.

Nytt og nygammelt

– Nå skal vi slå tilbake, og 2014 skal bli det året når vi skikkelig satser, sier Karlsen.

Bryggeriet har valgt flere satsingsområder som skal være veien tilbake til gamle høyder:

* Relansering av Isbjørn-øl.

* Lansering av en serie smaksrike og mer eksklusive ølsorter.

* Økt satsing på Nordland fylke for å få høyere markedsandel der.

* Nye smaker og varianter av cider og kullsyret vann.

Relanseringen av Isbjørn er den mest offensive satsingen, og her har Mack en tydelig målskive.

– Å lansere Isbjørn igjen er å gå rett i strupen på Tuborg som har en veldig sterk markedsandel her i Nord-Norge. Vi legger oss i samme prissegment og med samme type øl — en lys lager, sier Karlsen.

Tilbake på markedet

Isbjørn er en gammel kjenning for det nordnorske ølpublikummet — ølsorten var å få kjøpt helt fram til 2009 da den ble tatt bort fra markedet.

– Nå er tiden moden for å hente det inn igjen, ikke minst ettersom vi har fått mange henvendelser fra publikum der man ønsker Isbjørn tilbake i butikkhyllene, sier Cathrine Giæver, markedssjef i Mack.

Samtidig som Isbjørn er tilbake i produktsortimentet lanseres også to spesialøl som Mack har store forhåpninger til — en India Pale Ale (Ipa) og en belgisk Witbier.

– De to ølsortene skal møte den økende ølinteressen som har skylt over Norge de siste årene. Det er interesse som startet hos mikrobryggeriene, men som etter hvert er blitt viktig for oss i industrien også, sier Karlsen.

Vil vokse i Nordland

Mack har tradisjonelt sett hatt en markedsandel på cirka 30 prosent i landsdelen, men har stått veldig svakt i Nordland fylke.

– Vi har 13 prosent på fylkesnivå — og i Bodø har vi mindre enn ti prosent av markedet. Det skal vi endre på nå med en tyngre satsing der nede, sier Karlsen.

I neste uke kommer også nye varianter av Arctic Water og Mack Cider.

– Vi får en ny smak — blåbær og bringebær — på Arctic Water, og vi får to lavkarbovarianter av vår cider som vi håper skal slå godt an, sier Cathrine Giæver.

Hun håper at salget av Arctic Water skal være like godt som i 2013.

– Da økte vi salget med 204 prosent, forteller hun.

ISBJØRNJAKT: Cathrine Giæver og Roger Karlsen i Mack vil bruke Isbjørn til å jage blant andre Tuborg vekk fra førsteplassen i butikkhyllene. Foto: CHRISTER PEDERSEN
DET LYSNER: Etter flere mørke og tunge år er går det bedre for Mack, forteller Roger Karlsen, kommersiell direktør og Cathrine Giæver, markedssjef. — Vi hadde en fin vekst i slutten av 2013, og den veksten håper vi skal fortsette, sier Karlsen. Foto: CHRISTER PEDERSEN
SMAKSRIKT: I den nye produktpakken som Mack lanserer i neste uke er det å finne blant annet en ny India Pale Ale, forteller Cathrine Giæver, markedssjef. Foto: CHRISTER PEDERSEN
FØRSTE KUNDE: Dag-Frode Bårdsen var første kjøper av relanserte Isbjørn. — Jeg har savnet ølet, det er lyst og lettdrukket — jeg liker det, sier han — etter å ha fått en ladning fra Unni Dahlseng. Alle foto: Christer Pedersen Foto: CHRISTER PEDERSEN
MOT NYE HØYDER: Cathrine Giæver og Roger Karlsen vil at Mack på nytt skal bli det største og dominerende øl – og mineralvannmerket i hele Nord-Norge. Foto: CHRISTER PEDERSEN