Etter å ha vært borte fra markedet i noen år ble Macks Isbjørn relansert denne måneden.

Og det har mildt sagt tatt helt av.

– Vi har solgt 200.000 liter — et tall som vi er veldig godt fornøyde med, sier markedssjef Cathrine Giæver til iTromsø.

Ikke bare til butikklagre

200.000 solgte liter kunne ha vært et oppblåst tall dersom det hadde vist seg at det kun er salg til butikkene — og at butikkene fyller hyllene uten å selge ølet videre til kundene.

Slik er det imidlertid ikke, viser det seg — bestillingene på etterfylling kommer i en alt striere strøm inn til distribusjonssentralen på Mack — så kundene har også fått smak for Isbjørn.

Bryggeriet hadde store forhåpninger til nylanseringen, og hadde produsert og lagret masse øl på forhånd. Nå viser det seg at lageret ikke vil være stort nok.

Lagrene tømmes

– Vi hadde en forhåpning om at vi skulle kunne selge unna 200.000 liter i løpet av de første seks ukene. Vi klarte det på to uker, forteller kommersiell direktør Roger Karlsen.

Etterspørselen etter Isbjørn-ølet har vært så stort at bryggeriet har vært nødt til å stokke om i produksjonskøen.

– Når etterspørselen er så stor så må vi produsere og lagre ekstra for å kunne være leveransedyktige, sier Karlsen.

Han sier at Mack «luktet lunta» tidlig.

– Det var så mange positive tilbakemeldinger da vi hadde lansering av ølet i Bodø og Tromsø at vi skjønte at vi kanskje hadde truffet rett, sier direktøren.

Karlsen sier det er for tidlig å si om salgssuksessen vil bety noe for markedsandelene for Isbjørn.

Han er imidlertid fornøyd med en tendens han har sett i salgstallene.

Ikke intern konkurranse

– Vi har jo andre ølmerker også som selges i butikk, og det ser ikke ut til at Isbjørn slår ut dem. Det kan se ut som om det er andre merker som får svi, sier han.

– Det er med andre ord ingen «kannibalisme» blant Macks egne ølsorter?

– Det er ikke ut som det, nei. Men det er som sagt for tidlig å juble ennå, vi må vente å se hvordan det hele utvikler seg på sikt, sier Karlsen.

Dog stikker han ikke under stol med at bryggeriet går i en salgsrus for tiden.

– Vi hadde ikke kunnet drømme om å få en slik start. Det utrolig artig, sier han.

PÅ TOPP: 200.000 liter Isbjørn er solgt etter knappe to uker på markedet. Cathrine Giæver og Roger Karlsen sier at de ikke hadde forventet seg en så stor fremgang på så kort tid. Foto: Christer Pedersen Foto: CHRISTER PEDERSEN