Etableringen nordover er ifølge kommunikasjonssjef Esben Pedersen en naturlig følge av et svært raskt voksende marked her i landet.

Foreløpig er det likevel usikkert i hvilken form og i hvilket omfang bilprodusenten kommer til å etablere seg i Tromsø-området.

– Men jeg vil tro at det vil bli på linje med Stavanger og Trondheim — med en liten butikk og et stort servicesenter, sier Pedersen til iTromsø.

Les også: Her renner oljen på parkeringsplassen.

Må tilby service

Han forteller at Norge er det største markedet for Tesla utenfor California.

– Vi fokuserer nå først og fremst på å kunne tilby kundene service over hele landet. Markedet i Norge vokser hurtig. Vi får alltids solgt og levert bilene, men vi er samtidig nødt til å kunne tilby eierne god service, sier kommunikasjonssjefen.

Etter det iTromsø forstår, skal det så langt ikke blitt inngått avtale om konkrete lokaler i Tromsø-området.

– Dersom den salgsfremgangen som vi har sett det siste året fortsetter, vil vi ha behov for å etablere oss flere steder i Nord-Norge. Det er mer et spørsmål om når enn om, sier Esben Pedersen i Tesla Motors.

Les mer: Har skrevet ut 17 parkeringsbøter.

2000 biler

I fjor ble det solgt nesten 2.000 Tesla-biler i Norge, og Pedersen kjenner til at biler er solgt både til Narvik og Tromsø. Fortsatt er det flere måneders ventetid om man vil kjøpe nybil.

Kommunikasjonssjefen mener elbilens rekkevidde og egenskaper vinterstid vil gjøre den mer og mer populær også i Nord-Norge.

En ny Tesla Model S ligger på godt og vel 700.000 kroner. Faktisk kan det koste mer å kjøpe en brukt Model S enn hva bilen kostet som splitter ny, noe som skyldes de lange leveringstidene og den raskt voksende prisøkningen.

Les mer: Her er Tromsøs grønneste bedrift.

Tre årsaker

Kommunikasjonssjef Esben Pedersen mener følgende tre faktorer kan forklare bilens store og økende popularitet i Norge:

* Avgifts – og momsfritaket for elbiler.

* Den miljøpolitiske viljen og strategien.

* Nordmenns generelt gode økonomi.

– Mens markedet for luksusbiler i Sverige og Danmark er vanskelig, har ikke Norge fått merke den økonomiske krisen på samme måte. Dessuten er Tesla en luksusbil der man får mye bil for pengene, mener Pedersen.

Les også: Fremtiden er elektrisk og digital.

INTERIØR: Slik ser Modell S ut innenfra. Foto: Tesla Foto: PRESSEBILDE