Daglig leder Jørn Olsen er alene om å ha sikret seg en avtale med brann og redning. Dersom brannalarmen går hos en av vaktselskapets over tusen kunder, lyser også varsellampene på 110-sentralen.

Bedre sikkerhet

– I en krisesituasjon teller hvert sekund. Når alarmen går, ringer vi alltid kunden mens en av våre biler allerede er på vei. Dersom denne ikke svarer eller ikke er hjemme, varsles brannvesenet umiddelbart, sier Olsen.

Tidligere var det slik at vaktselskapets patruljer kjørte til stedet for å observere. Dersom det var brann, ble nødetaten koblet inn.

– En slik løsning gjorde at minuttene gikk — noe som igjen økte skadeomfanget. Nå rykker vi ut omtrent samtidig, sier Trygg Vakt-lederen.

Fortest mulig

Varabrannsjef Kaj Christiansen understreker viktigheten av at mannskapene kan starte slukkearbeidet fortest mulig.

– Fem minutt kan være nok til at vi kommer til en overtent bolig. Med dagens ordning kan vi begrense brannen til et rom eller bare en del av boligen, sier varabrannsjefen.

Jørn Olsen er fornøyd med å ha sikret seg den unike avtalen:

– Vi har lenge sett at andre vaktselskap har drevet feil markedsføring og påberopt seg avtaler med brannetaten. Det er det imidlertid bare vi som har, sier han.

Falsk alarm

Avdelingsleder Per Ole Sivertsen tror ikke avtalen med Trygg Vakt vil gi flere falske alarmer.

– Dersom en brann – og røykdetektor utløses i en bolig, er det som regel en årsak. Men fordi vaktselskapet alltid prøver å få tak i kunden, vil feil bli avdekket. Sånn sett er vi sikre på at en utrykning ikke er forgjeves.

Han legger til at de som omfattes av avtalen, ligger innenfor en kjøreradius på 12-13 minutt.