– Bilen er en stor investering, og vi er avhengige av den for å få hverdagen til å gå rundt. Det er også mye som kan gå galt med en bil, og det koster å reparere. Det betyr at mye står på spill økonomisk også for selgeren. Alt dette øker konfliktnivået og med det behovet for en nøytral megler, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Les også: Mange kjøper bil usett

Mest misfornøyd

Som kjent kan et verkstedbesøk fort bli dyrt, og det er nok grunnen til at hver fjerde klage handler om nettopp bilen. Forbrukerrådets klagere krever selgerne for gjennomsnittlig drøyt 40 000 kroner. Bileierne utgjør således Forbrukerrådets mest misfornøyde gruppe.

Les også: Forbrukerrådet vil bekjempe bruktbilsvindlere

Deretter følger klager på håndverkere og byggevarer.

Prinsippet

– I dag kan det være ganske tilfeldig hvilken håndverker du ender opp med, men pass på at du gjør skikkelige undersøkelser. Sjekk referanser, og bruk Forbrukerrådets kontrakt, sier Flønes.

Lenger ned på listen over det vi klager på finner man mobiltelefoner, møbler og interiør samt klær og tilbehør. Antall klager på disse har holdt seg relativt konstant, mens den største økningen finner vi på klager på innholdstjenester som har økt med 148 prosent fra 2012. Vi klager også mer på mat og helse (21 prosents økning), hvitevarer (18), sportsutstyr og barneutstyr (12) og kultur, sport og underholdning (13).

Les også: Sjekk hva Forbrukerrådet kan hjelpe deg med

Forbrukerrådet erfarer at selv om prisen har en del å si for klagetilgangen, klager brukerne deres ofte på behandlingen de har mottatt hos bedriftene.

– Det har også en del å si at folk virkelig føler seg dårlig behandlet. Ofte hører vi at «det er ikke pengene, det er prinsippet», sier Flønes.

Da kan Forbrukerrådet med sitt tilbud om gratis megling være godt å ha.

Nøytral megler

– Som forbruker kan det være utfordrende å stå opp mot et stort firma. Når det oppstår en konflikt mellom forbruker og selger, kan Forbrukerrådet behandle saken. Forbrukerrådets saksbehandler er da nøytral megler, og søker en løsning begge parter kan leve med, forklarer Flønes.

Skulle man fått den samme hjelpen av en advokat kan det fort bli dyrt.

– Skulle forbrukerne istedenfor gått til en advokat, ville timene til saksbehandlingen på ett år blitt priset til over 50 millioner kroner, avslutter Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Les også: Forbrukerrådet kritiserer nettbutikkene