– Jeg ble veldig beæret over å bli nominert til denne prisen. Dragøy har jo eksistert i mange år, så det føles godt at vi endelig blir gjort litt stas på, sier hun.

Juryen mente Dragøy på Jekta er «en moderne bedrift med et stort vareutvalg, og et svært høyt servicenivå. En lokal spesialbutikk vi er veldig glade for å ha i byen».

Steffensen tror fokuset på stadig mer kunnskap har vært nøkkelen til god omtale.

– Vi har mye fokus på service, og det å gi folk det lille ekstra. Vi hjelper folk med oppskrifter, råd og tilberedningstips, i tillegg til at vi har utvidet sortimentet. Det at folk også kan kjøpe kraft og saus her er for eksempel veldig populært, sier hun.

Modigere i fiskeveien

Eier Nina Dragøy Rød er stolt over nominasjonen.

– Vi har et enormt kunnskapsnivå om fisk som skiller oss litt ut fra andre steder. Vi har fokus på lokale råvarer og kompetanse, og det er derfor vi har fagarbeidere og utdannede kokker bak fiskedisken her, sier hun.

Steffensen forteller at butikken henter fersk fisk fra lokale fiskere to til tre ganger om dagen, og at stadig flere våger å prøve noe nytt.

– Etter at sushi ble populært for fullt har folk i større grad begynt å våge seg ut på nye, og gamle, veier i fiskedisken. Gamle, klassiske fiskeretter finner i større grad tilbake til middagsbordet, sier hun.

Gourmetmat

Ifølge Steffensen har sjømat blitt gourmetmat like mye som middagsmat, og det øker kundenes krav til hjelp.

Fisk har blitt en festmiddag, og da er folk veldig opptatt av å kunne tilberede maten på en ordentlig måte. Det er veldig stas når kundene kommer tilbake og forteller om hvor vellykket fiskemiddagen ble, sier hun.

Rød legger til at også de mer eller mindre ferdiglagde rettene blir godt tatt imot.

– Det er liksom fastfood med helt rene råvarer som man bare kan kjøpe og sette rett i ovnen. Det har blitt veldig godt mottatt. Det er viktig for oss å etterkomme kundenes ønsker, og dette tilbudet er et av resultatene av kundenes ønsker og behov, sier hun.