Varehussjef Kenneth Sørensen smilte bredt da han fikk beskjed om nominasjonen.

– Det er utrolig morsomt å bli nominert, spesielt siden Elkjøp for en tid tilbake satte seg mål om å bli klodens mest kundeorienterte kjede. Her i Tromsø skal vi selvfølgelig bli byens mest kundeorienterte kjede, og vi er godt i gang, sier Sørensen.

Han sikter til maskinen som kundene kan benytte til å gradere hvor fornøyde de er med servicen de har fått i butikken.

– Vi tar opp disse tallene på hvert morgen – og kveldsmøte, og har stort fokus på at flest mulig skal være fornøyd, sier varehussjefen.

Mange smilefjes

Utskriften fra de siste dagene viser få negative tilbakemeldinger fra kundene.

– Etter at varehuset flyttet inn på K1 har veldig mange ting endret seg, både lokalt og i hele kjeden.

Nye kundegarantier er innført, fokus på problemløsning står i høysetet, og jobben med å redusere ventetiden er i full gang.

– Når vi går inn i et nytt bedriftsår i mai ansetter vi seks nye medarbeidere som skal forflytte seg rundt i butikken alt etter som hvor det er mest folk. Vi ser på ventetiden som vårt siste steg på veien til å bli aller best, og denne skal vi redusere betraktelig, på best mulig måte, sier Sørensen.

Ryktet

Han legger ikke skjul på at enkelte holder fast med inntrykket de hadde av Elkjøp fra før de flyttet.

Noen av dem som har fått et negativt inntrykk av bedriften for lenge siden har kanskje holdt litt fast i dette. I gjennomsnitt er hver eneste tromsøværing innom butikken vår fire og en halv gang i året, og selv om vi helst ser at alle er superfornøyde har vi litt å gå på, spesielt på ventetid.

Sørensen ser på nominasjonen som et bevis på at Elkjøp har økt flere nivåer på serviceskalaen de siste årene.

– Vi er superfokusert på opplæring av nye ansatte, og kompetansenivået er enormt høyt hos våre ansatte. I tillegg har vi et godt samarbeid med Forbrukerrådet, som også har gitt oss mye ros. Jeg tror kundene ser dette, og jeg håper de velger å stemme på oss, sier Sørensen.

TAR GREP: Varehussjef Kenneth Sørensen tar grep om ventetiden på Elkjøp og ansetter seks nye medarbeidere for å korte ned køene. Foto: Håkon Steinmo