Det forteller overbrannmester Alf Morten Pedersen, som er fagleder for tunnel.

- Jevnt over kan jeg si at tunnelene vi har i byen er gode og sikre, selv om det selvfølgelig er forbedringspotensialer i flere av dem, sier Pedersen.

Han peker på fordelen Brannvesenet har ved å ha tilgang til tunnelene fra to sider i de aller fleste tilfellene.

- Unntaket er Ryaforbindelsen og Kvalsundtunnelen. Her har vi bare en potensiell inngang dersom det skulle begynne å brenne inni tunnelen, sier han.

Les også: Ingen vet hvorfor tunnelene er stengt

Seminar

I dag holder Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Statens vegvesen et seminar om redningsinnsats i tunnel på Radisson Blu. På invitasjonslisten står både brannvesenet, 110-sentralene, politi og fylkesmannen. På seminaret står tunnelbrannerfaring, sikkerhetsforvaltningen, strategier, tilskudd og samarbeid på dagsplanen.

- Årsaken til at vi gjennomfører disse landsdekkende seminarene er at vi skal sikre et fortsatt godt samarbeid mellom etatene, slik at vi har en samlet beredskapsplan klar dersom noe mot formodning skulle skje i tunnelene, sier Lars Erik Hauer, direktør i veg — og transportavdelingen i Statens vegvesen.

Han peker også på tunnelsikkerhetsforvaltningen som gir nye krav til landets tunneler over 500 meter innen 2019.

- Disse kravene innebærer en sikkerhetsutrusting på flere områder. Det gjelder for eksempel sikkerhetsutstyr og ledelys ut av tunnelene, sier Hauer.

Les også: Endelig får de forbindelse

Forbedringspotensial

Selv om Tromsøregionens tunneler har et godt utgangspunkt, legger ikke Pedersen skjul på at han ønsker seg enkelte utbedringer.

- Kvalsundtunnelen er verstingen av tunnelene. Her er det dårlige kommunikasjonsforhold, i tillegg til dårlig lys.

I tillegg til at det er dårlig telefondekning i tunnelen fungerer ikke Brannvesenets samband ordentlig i tunnelen.

- Det er en utfordring. Dersom sikten er dårlig på grunn av røyk kan det være vanskelig å finne ut om det faktisk er noen i tunnelen, eller om de har reddet seg ut den andre veien. Det kan føre til situasjoner hvor vi utsetter oss selv for fare uten at det er nødvendig for å redde liv.

Også tunnelen fra Hansjordnesbukta mot Breivika kunne vært sikrere.

- Her hadde det gjort seg med noen flere evakueringsområdet. Dersom noe inntreffer på denne strekningen vil det etter all sannsynlighet være en del folk i tunnelen, som det kan være vanskelig å evakuere, sier han.

Les også: Befolkningsvekst bekymrer vegvesenet

GODT SAMARBEID: Lars Erik Hauer, direktør for veg – og transportavdelingen i Statens vegvesen, vil opprettholde det gode samarbeidet mellom de ulike etatene. Foto: HÅKON STEINMO