Tallene for videreutdanning for lærere i Tromsø kommune er nå klare.

Av totalt 113 søkere mot fjorårets 39, har kommunen godkjent 84 stykker for skoleåret 2014/2015.

– Læreren er den viktigste enkeltfaktoren for å skape en god skole, og derfor satser vi mye på kompetanseheving av lærerne i Tromsø-skolen, sier byråd for utdanning, Anna Amdal Fyhn.

Flest på matematikk

De 84 søkerne er fordelt på 30 skoler i kommunen. Matematikk har flest lærere med et antall på 48, deretter naturfag med 10 lærere, og så norsk med 9.

Engelsk, leseopplæring og andre fag som IKT, ledelse og samfunnsfag har også noen søkere.

– Søkertallene er svært gledelige. Gode lærere er en forutsetning for en god skole, og da må de ha høy faglig og pedagogisk kompetanse, forteller Fyhn.

Strategi

Byrådet la i 2013 fram en strategi for videre-og etterutdanning med fastsatte mål om hvor veien skulle gå.

En av målsetningene var at det skulle legges opp til at 50 lærere årlig de neste tre årene skulle få mulighet til å ta videreutdanning i kommunen innen basisfagene matematikk, norsk og engelsk.

Det skal i budsjettåret 2013 også brukes 4,2 millioner kroner på kompetanseheving i skolen.

Flere millioner

De godkjente søkerne får imidlertid ikke automatisk en plass. Oversikt over hvem som kommer inn på de ulike studiestedene skal være klar 1. juni

Staten dekker 15,2 millioner kroner for Tromsø i løpet av 2014/2015, deriblant dekkes alle utgiftene for lærerne som tar videreutdanning i matematikk og naturfag.

Aldri sett maken

– Vi vedtok i kommunestyret i fjor at hovedfokus må ligge på matematikk, naturfag og engelsk ettersom det er her vi virkelig trenger et løft, sier byråden.

Fyhn tror mange foreldre kommer til å glede seg over nyheten om de rekordhøye tallene.

– Vi har aldri sett slike tall før her i Tromsø, det er fantastisk at også lærerne ønsker  et skikkelig kompetanseløft. Det kommer til å føre til et bedre læringstilbud og en bedre skole, avslutter hun.