LANGNES: Etter en periode med moderat snøskredfare oppjusterte Snøskredvarslingen i Norge skredfaren for Tromsø fra ”2 - moderat” til ”3 - betydelig” på tirsdag.

Ifølge Kjell Roger Andersen, leder for Røde Kors’ skredgruppe, er det på faregrad 3 at det skjer flest skredulykker.

Velg sikre turer

– Folk bør komme seg ut på skitur, men når skredfaren er så stor, så bør man velge tur ut fra forholdene, sier Andersen til iTromsø.

Les også: Stor skredfare i nord

Snøskredskalaen som Varsom.no opererer med går fra 1 til 5, hvor den høyeste i praksis aldri brukes. Det vil si at snøskredfaren nå er på sitt nest høyeste.

– Forholdene på faregrad 4 er vel stort sett så ekstreme at man ikke begir seg ut på tur, så da er det bare naturlig at det skjer flest skredulykker rundt faregrad 3, utdyper Andersen.

Vær forberedt

Han forklarer oppgraderingen med de store mengdene snø som har kommet i det siste, kombinert med sterk vind.

Les også: Bruker droner til søk

Hvis skredet skulle gå, bør man ha forberedt seg.

– Alle i turfølget bør ha med seg det vi kaller for de tre ”s”-ene: spade, søkestang og skredsøker, sier Andersen.

Skulle man bli tatt av skred er det stor fare for at det nettopp er dette som kan berge liv.

– Kameratredning er det som kan berge deg. Det kan nemlig ta lang tid før man får hjelp av andre.

Så mange omkommer

En av fire som blir tatt av skred dør allerede før skredet stopper. Hvis man overlever er det vel 90 prosent sjanse for at man overlever hvis man blir gravd fram innen 15 minutter. En halvtime senere er sjansen for å overleve redusert til 25 prosent.

– Etter 25 minutter omkommer faktisk åtte av ti som har blitt helt begravd, sier Andersen.

Les også: ”Villig til å dø i dag?”

Advarer

Lederen for skredgruppa er klar i sin advarsel.

– Når skredfaren ligger på 3 burde alarmklokkene gå av. Da bør man vite hva man begir seg ut på og unngå skråninger på over 30 graders helning, sier Andersen.

Han ønsker imidlertid ikke å skremme folk fra å gå på skitur.

– Man bør gå inn på Varsom.no og lese skredvarselet i sin helhet, og deretter tenke seg om hvorvidt turen man planlegger omfattes av varselet, sier han.